[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 6، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 57-65 برگشت به فهرست نسخه ها
روند پژوهش‌ها با تاکید بر مفهوم مدیریت آموزشی در رشته پرستاری: یک مطالعه علم‌سنجی
لیلا لشگری*
دانشکده پرستاری و مامایی، واحد پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، masumehlashkari@gmail.com
چکیده:   (158 مشاهده)
سابقه و هدف: پرستاری یکی از حوزه‌های مهم در علوم پزشکی است که پیشرفت آن تأثیر زیادی برمراقبت­‌های بهداشتی دارد. از آنجا که یکی از شاخص‌های توسعه هر رشته یا حرفه مطالعات علمی آن است؛ هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی پژوهش‌های علمی با تاکید بر مفهوم مدیریت آموزشی در رشته پرستاری بوده است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با استفاده از روش نقشه‌­برداری و تجزیه و تحلیل علم‌سنجی با استفاده از داده‌های موجود در پایگاه اطلاعاتی  Web of Science بین سال­‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بر روی ۲۹۶۲ مقاله صورت گرفته است. ساختار و الگوهای مفهومی موجود در زمینه پژوهش‌های مدیریت آموزشی و نیز تفسیر رابطه بین کلمات کلیدی به کار رفته در پژوهش‌ها، با بهره­‌گیری از نرم­‌افزار VOSviewer استخراج و تحلیل شده است.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌های Web of Science حاکی از آن است که در زمینه مدیریت آموزشی، تعداد مقالات از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ روندی افزایشی داشته است که خود نشان‌­دهنده‌­ی علاقه‌­مندی پژوهشگران به مقوله پژوهش در زمینه مدیریت آموزشی در حوزه پرستاری می­‌باشد. پراستنادترین نشریات به ترتیب به کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و به دانشگاه‌های تورنتو، دالهوزی، دانشگاه ملکه ماری لندن تعلق دارد. بیشترین همکاری‌های بین‌­المللی در انتشار مقالات با کیفیت بالا در بین کشورهای آمریکا، انگلستان، چین، ایران و کانادا صورت گرفته است. در خزانه کلمات کلیدی موجود در عنوان و چکیده مقالات مرتبط با مدیریت آموزشی با نگاهی کلی به داده‌های حاصل از نقشه‌­برداری علم‌سنجی می‌توان دریافت که در میان کلمات مرتبط با مفهوم مدیریت، مدیریت آموزشی، پرستاری، آموزش، کلمه دانش بیشترین کاربرد را داشته‌اند.
نتیجه‌گیری: از مجموع داده‌های ارائه شده می‌توان دریافت که اولا توجه به مفهوم مدیریت آموزشی در حوزه پرستاری در طول زمان افزایش یافته است. ثانیا مفهوم مدیریت آموزشی بیشتر با مفاهیم ذهنی تلفیق یافته است که این امر نشانگر ضرورت توجه به مفاهیم و رویکردهای ذهنی و زبانی در پژوهش‌های مدیریت آموزشی است.
واژه‌های کلیدی: مدیریت آموزشی، پرستاری، علم‌سنجی، ارزیابی علم
متن کامل [PDF 941 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: علم سنجی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lashgari L. Research process with emphasis on the concept of educational management in the field of nursing: A scientometric study. CJS. 2020; 6 (2) :57-65
URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-196-fa.html

لشگری لیلا. روند پژوهش‌ها با تاکید بر مفهوم مدیریت آموزشی در رشته پرستاری: یک مطالعه علم‌سنجی. مجله علم سنجي كاسپين. 1398; 6 (2) :57-65

URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-196-fa.html



سال 6، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Caspian Journal of Scientometrics
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162