:: سال 4، شماره 2 - ( 9-1396 ) ::
دوره 4 شماره 2 صفحات 13-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تولیدات علمی دانشگاه مازندران در پایگاه اطلاعاتی Scopus از سال 2006 تا 2016
حسین نریمانی* ، سید علی اصغر رضوی
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران ، hnarimani10@gmail.com
چکیده:   (13038 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از رایج‌­ترین روش­‌های ارزیابی تولیدات علمی پژوهشگران و سازمان­‌های وابسته به آن­‌ها، استفاده از شیوه­‌های مختلف علم‌­سنجی است که توسط یکی از پایگاه­‌های اطلاعاتی استنادی انجام می­‌گیرد. این پژوهش با هدف ارزیابی تولیدات علمی دانشگاه مازندران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ در پایگاه Scopus انجام شده است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش به صورت توصیفی و با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش مدارک علمی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس (۴۰۹۱ مدرک) می­‌باشد. اطلاعات مربوط به مقاله­‌ها، تحت نام سازمانی دانشگاه مازندران ( AF-ID="University of Mazandaran")، مورد جستجو قرار گرفت. سپس محدوده زمانی برای تولیدات علمی ((LIMIT-TO (PUBYEAR) تعریف و جستجوی نهایی صورت گرفت و داده­‌ها با استفاده از نرم­‌افزار Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میزان تولیدات علمی دانشگاه مازندران در طی سال­‌های مورد بررسی سیری صعودی داشته است. کمترین میزان تولید علم در سال ۲۰۰۶ و بیشترین میزان در سال ۲۰۱۳ بوده است. بیشترین تعداد مدارک نمایه شده، بیشترین استنادات دریافتی، و تعداد نویسندگان پرکار (تقریبا ۶۰%) به دو دانشکده شیمی و فیزیک تعلق دارد. از لحاظ نوع مدرک علمی نمایه شده بیشترین تعداد مربوط به مقاله پژوهشی بوده (۹۳/۴ %)، از نظر مشارکت علمی و هم‌­تالیفی بین سازمانی، بیشترین همکاری را با دانشگاه­‌های هم‌جوار داشته­‌اند.
نتیجه‌گیری: در مجموع با وجود سیر صعودی مدارک ثبت شده تا سال ۲۰۱۳ و افت آن در سال­‌های بعد، و برای دیده شدن نتایج پژوهش پژوهشگران در سطح جهان و رسیدن دانشگاه به اوج تولیدات علمی خود، مسئولین دانشگاه می­‌بایست شرایطی فراهم نمایند تا پژوهشگران بتوانند انگیزه و توان لازم برای انتشار مقاله در مجلات معتبر علمی را داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: تولید علم، علم سنجی، پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس، دانشگاه مازندران
متن کامل [PDF 560 kb]   (1835 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: ارزیابی تولیدات علمی



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 4، شماره 2 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها