:: سال 3، شماره 2 - ( 9-1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 38-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل استنادی مقالات دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
سعید ملک محمدی *، محسن حاجی زین العابدینی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسئول انتشارات معاونت پژوهشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی، خوزستان، اهواز
چکیده:   (620 مشاهده)

زمینه و هدف: مجلات علمی، یکی از راه‌های معتبر برقراری ارتباط میان نویسندگان و متخصصان موضوعی می‌باشد. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت استنادهای مقاله‌های دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات کتابداری و علم اطلاعات بود.

روش تحقیق: در این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش تحلیل استنادی به بررسی وضعیت استناد‌ در مقالات‌ منتشر شده در دو‌فصلنامه مطالعات کتابداری و علم اطلاعات طی سالهای 1394- 1388(شماره 15-1) پرداخته است و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ازآمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و  نرم‌افزار‌ اکسل استفاده شد .

یافته‌ها: از 1963 استناد در 110 مقاله منتشر شده در دوفصلنامه علم اطلاعات و دانش شناسی، بیش‌ترین استنادات به نشریات (77/52٪)، نوع منابع به منابع انگلیسی (30/54٪)، میانگین استناد برای هر مقاله 84/17‌ استناد و میزان خود‌استنادی‌ مولفان (09/5٪) بوده‌ است. از 241 نویسنده در 110 مقاله، بیش‌ترین‌ نویسندگان (50/30٪) مرد، بیش‌ترین رتبه‌ علمی‌‌ نویسندگان‌ مقالات، دانشجویان و محققان و بیش‌ترین شیوه تألیف مقالات به صورت گروهی (09/ 79٪) بوده است. پراستنادترین نویسنده فارسی و لاتین، فریده عصاره و گارفیلد، پراستنادترین نشریه فارسی و لاتین، کتابداری و اطلاع رسانی و Scientometric و پراستنادترین کتاب فارسی و لاتین از کتابسنجی تا وب سنجی و Introduction to Informetrics می‌باشد. میانگین نیم‌عمر منابع‌ فارسی  9 سال و 6 ماه و منابع‌ لاتین 11 سال و 2 ماه است.

 نتیجه‌گیری: هر چند مقالات منتشر شده در دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات کتابداری و علم اطلاعات از نظر الگوی نویسندگی از وضعیت مطلوبی برخوردارند، ولی با توجه به استفاده محدود از منابع روزآمد و بالا بودن نیم‌ عمر منابع به نظر می‌رسد که سازمان مادر نیاز به اتخاذ معیارهایی جهت بهبود الگوی رفتار اطلاع‌یابی مولفان دارد و این امر می‌تواند به انجام پژوهش‌های گسترده‌تری در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی کمک کند.

واژه‌های کلیدی: تحلیل استنادی، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، استناد، مشارکت علمی، نیم‌عمر
متن کامل [PDF 919 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: علم سنجی
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۶



DOI: 10.22088/cjs.3.2.38


XML   English Abstract   Print


سال 3، شماره 2 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها