[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
نمایه ها::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 5، شماره 2 - ( 9-1397 ) ::
دوره 5 شماره 2 صفحات 55-48 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه‌ی گستره پژوهش‌های متخصّصان آموزش ریاضی با استفاده از کلیدواژگان
یونس کریمی فردین پور*
گروه ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران. ، y-k-fardinpour@iau-ahar.ac.ir
چکیده:   (3785 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت کلیدواژگان در گستره پژوهشی و علم‌سنجی، در این پژوهش جهت تعیین گستره پژوهش‌های متخصّصان آموزش ریاضی، کلیدواژه‌های به کار رفته در بروندادهای علمی آنان مورد مطالعه قرار گرفته است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه به ‌صورت مقطعی و برای یک دوره­‌ی ۲۵ ساله از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۶ در میان مقالات علمی (فارسی) منتشره از سوی متخصّصان آموزش ریاضی که نویسنده اول مقاله بوده و دست‌کم سه مقاله طی این دوره منتشر کرده‌اند، به اجرا گذارده شده است. تحت شرایط مورد نظر، ۴۸ مقاله ارائه شده توسط هشت متخصّص آموزش ریاضی شناسایی شد. به‌منظور پردازش تعداد و تکرار کلیدواژه‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافته‌ها: از مجموع ۲۰۴ کلیدواژه، ۱۰ واژه به ‌صورت تکراری (یا مترادف) ۴۴ بار مورد استفاده قرارگرفته‌اند. نسبت کلّی مقالات دارای کلیدواژه‌های تکراری ۶۶% و نسبت واژه‌های تکراری به‌ کلّ واژه‌ها ۲۲% است. آزمون رگرسیون خطی، گویای رابطه مستقیم بین تعداد مقالات با نسبت کلیدواژه‌های تکراری است.
نتیجه‌گیری: بالا بودن نسبت کلیدواژه‌های همسان نشان از همسوئی و تمرکز موضوعی مقالات متخصّصان آموزش ریاضی در ایران دارد.
واژه‌های کلیدی: آموزش ریاضی، کلیدواژه، شاخص هم‌موضوعی، علم‌سنجی
متن کامل [PDF 672 kb]   (1156 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: فعالیت های پژوهشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Fardinpour Y. Studying the research scope of mathematics education specialists using keywords. CJS 2018; 5 (2) :48-55
URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-154-fa.html

کریمی فردین پور یونس. مطالعه‌ی گستره پژوهش‌های متخصّصان آموزش ریاضی با استفاده از کلیدواژگان. مجله علم سنجي كاسپين. 1397; 5 (2) :48-55

URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-154-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 5، شماره 2 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Caspian Journal of Scientometrics
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645