گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران ، mahdi.mohammadi203@gmail.com
چکیده: (2137 مشاهده)
سابقه و هدف:بالا رفتن قیمت کالاها، خدمات و افزایش هزینهها، کلیه نهادها و سازمانها اعم از کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را با چالش تامین بودجه رو به رو کرده است و بازاریابی ضرورت عصر دیجیتال بهشمار میرود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، تحلیل موضوعی و روششناختی پژوهشهای حوزه کاربرد بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. مواد و روشها:پژوهش علمسنجی حاضر با استفاده از روش تحلیل موضوعی و با رویکرد تحلیل همواژگانی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش تعداد ۳۰۲ مدرک در پایگاه WoS است. ابزار گردآوری دادهها چک لیست محققساخته بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار Excel و VOSveiwer استفاده شد. یافتهها: تولیدات علمی طی سالهای اخیر روند صعودی داشته، اما از نرخ رشد مناسبی برخوردار نبودهاند و متوسط نرخ رشد برای هر دوره ۵ ساله مورد بررسی برابر با ۰/۴۰ درصد بهدست آمد. کشور آمریکا با ۱۸۱ مدرک، دانشگاه Salford با ۶ مدرک و نویسنده "Blundenellis J" با ۶ مدرک به عنوان فعالترین کشور، سازمان و نویسنده شناخته شدند. حوزه علوم کتابداری و اطلاعرسانی با انجام ۷۹/۵ درصد از مطالعات در این زمینه فعالترین حوزه و روش پیمایشی در ۲۳/۴ درصد از آثار بهکار گرفته شده است و کلیدواژه بازاریابی، بازاریابی کتابخانهای و کتابداری دارای بیشترین بسامد بودند. نتیجهگیری:با توجه به سابقه انتشار طولانی بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، تولیدات کمی در این زمینه منتشر شده و سایر حوزهها از جمله علوم کامپیوتر نیز توجه کمی به این موضوع داشتهاند. توجه به زیر ساختهای فنی از مسائل مهم در بازاریابی این مراکز بوده که نیازمند بهکارگیری تخصص پژوهشگران سایر حوزهها است.
Siami Z, Ebadollah Amouqin J, Mohammadi M. Analysis of Marketing Research Process in Libraries and Information Centers Based on Web of Science. CJS 2022; 9 (1) :136-146 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-273-fa.html
صیامی زینب، عباداله عموقین جعفر، محمدی مهدی. تحلیلی بر روند پژوهشهای حوزه بازاریابی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بر اساس Web of Science. مجله علم سنجي كاسپين. 1401; 9 (1) :136-146