کمیت یا کیفیت؟: ارزیابی تطبیقی تولید علم ایران، ترکیه و مالزی طی سالهای 2013-1996
|
عبدالصمد کرامت فر* ، عبدالرضا نوروزی چاکلی ، فرشته اسپرایین |
مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی ، keramatfar.a.s@gmail.com |
|
چکیده: (23067 مشاهده) |
سابقه و هدف: تحقیقات سالهای اخیر، به سرعت رشد علم کشور و بهبود جایگاه کشور در منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی اشاره کردهاند. با این وجود کیفیت علم حلقه مفقوده این تحقیقات است. با توجه به کمبود بررسی پیرامون کیفیت تولید علم، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی کمیت و کیفیت تولید علم ایران و مقایسه آن با کشورهای ترکیه و مالزی است.
مواد و روشها: این تحقیق به روش کتابخانهای صورت گرفته است و مقادیر شاخصهای مربوط به هر کدام از کشورها (تعداد مدارک، تعداد استنادات، میانگین استنادات و شاخص Hirsch) از پایگاه SCIMago استخراج شد.
یافتهها: بر مبنای تعداد تجمعی مدارک و استنادات، ترکیه در رتبه اول، ایران دوم و مالزی در رتبه سوم قرار دارند. با این وجود از سال 2011 بر اساس تعداد تولیدات علمی و نیز میانگین نرخ رشد سالیانه در سراسر دوره، ایران در رتبه نخست قرار گرفته است. بر مبنای شاخص هرش و تعداد مجلات نمایه شده در اسکوپوس به ترتیب کشورهای ترکیه، ایران و مالزی قرار دارند. اما بر اساس شاخصScientific Journal Rankings (SJR) ، ترتیب ایران، ترکیه و مالزی برقرار است.
نتیجهگیری: کمیت تولید علم کشور و سرعت آن قابل توجه است، اما این مقادیر با توجه به جمعیت، چندان مطلوب نیست. بررسی شاخصهای تعیین کیفیت نشان از رشد کیفیت تولیدات و مجلات علمی ایران در مقایسه به کشور ترکیه دارد. |
|
واژههای کلیدی: تولید علم، کیفیت علم، ارزیابی، h-index، ایران، ترکیه، مالزی |
|
متن کامل [PDF 663 kb]
(4283 دریافت)
|
نوع مطالعه: اصیل |
موضوع مقاله:
ارزیابی تولیدات علمی
|
|
|
|