AU - Mehrabi, Nazila AU - Khorashadizadeh, Sahar AU - Varnaseri, Ahmad Reza AU - Hoseini Ahangari, Seyed Abedin TI - Effective Components of Social Networks in Knowledge Sharing from the Perspective of Experts PT - JOURNAL ARTICLE TA - babol-csj JN - babol-csj VO - 9 VI - 2 IP - 2 4099 - http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-294-fa.html 4100 - http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-294-fa.pdf SO - babol-csj 2 AB  - سابقه و هدف: در دنیای کنونی سازمان­‌ها برای حرکت به سوی دانش­‌محوری و رسیدن به برتری رقابتی به اشتراک دانش در شبکه‌­های اجتماعی نیازی مبرم دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه­‌های کلیدی شبکه‌­های اجتماعی در اشتراک دانش انجام شده است. مواد و روش‌ها: این پژوهش جزو پژوهش‌­های توصیفی-ترکیبی است که با تکنیک دلفی و تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌­شناسی دانشگاه‌­های دولتی ایران تشکیل دادند که ۲۰ نفر از آنها در اعضای پنل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها در مرحله اول دلفی از روش کلایزی و در دور دوم دلفی از آماره­‌های توصیفی (میانگین و درصد) و همچنین به منظور تحلیل داده­‌های آماری از نرم‌­افزار Excel و SPSS ۲۵ استفاده شد. یافته‌ها: مؤلفه­‌های کلیدی شناسایی‌­شده‌­ی شبکه‌­های اجتماعی شامل مولفه­‌ی سودمندی و کارکردهای استفاده از شبکه­‌های اجتماعی دارای ۲۹ گویه که مهم‌­ترین گویه، گویه‌­ی اشتراک اطلاعات با میانگین ۶/۸۱، مولفه‌­ی مشکلات و چالش‌­های استفاده از شبکه­‌های اجتماعی دارای ۲۶ گویه، مهم‌­ترین گویه‌­ی آن فیلترینگ و قطعی دسترسی به بعضی از شبکه­‌های اجتماعی با میانگین ۶/۵، مولفه‌­ی هدف استفاده از شبکه‌­های اجتماعی دارای ۵۷ گویه که از میان آن­ها گویه‌­ی سرعت انتشار و انتقال اطلاعات با میانگین ۶/۷۵، مولفه­‌ی افزایش مهارت­‌های افراد در استفاده از شبکه­‌های اجتماعی دارای ۸ گویه، مهم­‌ترین آن گویه‌­ی برگزاری کارگاه­‌های آموزشی استفاده از شبکه‌­های علمی ۶/۶۲، و در آخر مؤلفه اعتماد به شبکه‌­های اجتماعی دارای ۶ گویه که مهم‌­ترین گویه، گویه اعتماد به صحت اطلاعات به اشتراک­‌گذاری­‌شده در شبکه‌­های اجتماعی با میانگین ۶/۶۸ است. نتیجه‌گیری: از میان مولفه­‌های شناسایی‌­شده، اثرگذارترین مولفه‌­ی شبکه اجتماعی در اشتراک دانش، مولفه­‌ی افزایش مهارت­‌های افراد در استفاده از شبکه‌­های اجتماعی است که نسبت به مولفه­‌های دیگر باید به آن توجه بیشتری صورت گیرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - babol-csj PG - 85 PT - Orginal YR - 2022