Caspian Journal of Scientometrics
مجله علم سنجي كاسپين
CJS
General
http://cjs.mubabol.ac.ir
1
admin
2423-4710
2383-157X
8
10.22088/cjs
14
8888
13
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
4
1
online
1
fulltext
fa
تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای ایران
Factors Associated with the Research Anxiety among Faculties of Knowledge and Information Science Departments of Iranian Universities
علم سنجی
Scientometrics
اصیل
Orginal
<p dir="RTL"> <strong>سابقه و هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با اضطراب پژوهشی اعضای هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای ایران انجام گرفته است.</p>
<p dir="RTL"> <strong>مواد و روش ها:</strong> جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی اعضای هیئت علمی تمام وقت شاغل در گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه­های کشور در سال تحصیلی 93-1392 است که تعداد کل آنها 181 نفر است. از این تعداد 139 نفر همکاری لازم را در تکمیل پرسشنامه داشتند. روش انجام پژوهش حاضر پیمایشی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده پرسشنامه اضطراب پژوهش هیگینز– کوترلیک میباشد. دادهها با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته ­است.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که حدود 63 درصد از پاسخگویان میزان اضطراب بالایی دارند و در 37 درصد باقیمانده نیز سطح اضطراب در حد متوسط است. نتایج مربوط به آزمون­های همبستگی حاکی از آن است که بین مؤلفه­های دو متغیر پیش­بین مهارتهای آموزشی و عوامل محیطی با اضطراب پژوهش رابطه معنادار و منفی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که مؤلفههای این دو متغیر قادرند 38 درصد از واریانس اضطراب پژوهش را تبیین کنند.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری</strong><strong>:</strong> بر مبنای تحلیل یافتههای پزوهش حاضر، اضطراب میتواند بر بهرهوری اعضای هیئت علمی تأثیر منفی گذاشته و از این طریق عدم پیشرفت اعضای هیئت علمی را به همراه داشته باشد. آشکار است که با تداوم چنین شرایطی، بازار تولیدات علمی در نظام آموزش عالی دچار رکود شده و سبب گردد این نظام نتواند به ایفای کارکردهای خود یعنی آموزش و پژوهش در جامعه ادامه دهد.</p>
<p dir="RTL"></p>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong><em>Background and aim:</em></strong> The present study was conducted to determine the factors associated with the research anxiety among the faculties of knowledge and information science departments of Iranian universities.<br>
<strong><em>Material and methods:</em></strong> The study sample consisted of all full-time faculties working in the knowledge and information science departments of Iranian universities (181 individuals) in the academic year of 2013-2014. Among them, 139 participants had good cooperation in filling out the questionnaire. In this survey-analytical study, data were collected using Higgins-Kotrlik research anxiety inventory. Data were analyzed using SPSS 20.<br>
<strong><em>Findings:</em></strong> The results showed that about 63% of the respondents had high anxiety level and the remaining (37%) had the moderate level of anxiety. The results of the correlation tests revealed that two predictor variables of teaching skills and environmental factors had a negative significant relationship with the research anxiety. The results of the regression analysis indicated that the components of these two variables could explain 38% of the variance of anxiety research.<br>
<strong><em>Conclusion:</em></strong> The findings illustrated that an anxiety can negatively affect the productivity of faculty members, leading to their slow improvement. It is clear that continuing such a situation may result in scientific recession in high education system; therefore, this system cannot continue to serve effectively its performance, namely, education and research in society.</span></span><p></p></div>
اضطراب پژوهش, مهارت های آموزشی, محیط حرفه ای, گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
Research anxiety, Teaching skills, Professional environment, Knowledge and Information Science Department
17
25
http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-146-1&slc_lang=fa&sid=1
Nazanin
Mohamad Romezpoor
نازنین
محمد رومزپور
nazari_lib@yahoo.com
10031947532846001832
10031947532846001832
No
Department of Knowledge and Information Science, Khuzestan Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
Fariba
Nazari
فریبا
نظری
10031947532846001833
10031947532846001833
Yes
Department of Knowledge and Information Science, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
Behnam
Makvandi
بهنام
مکوندی
10031947532846001834
10031947532846001834
No
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران