دانشکده پرستاری و مامایی، واحد پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، leilalashkari872@gmail.com
چکیده: (1341 مشاهده)
سابقه و هدف:پرستاری یکی از حوزههای مهم در علوم پزشکی است که پیشرفت آن تأثیر زیادی بر مراقبتهای بهداشتی دارد. از آنجا که یکی از شاخصهای توسعه هر حرفه مطالعات علمی آن است؛ هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی پژوهشهای علمی با تاکید بر مفهوم رهبری در رشته پرستاری بوده است. مواد و روشها:این پژوهش با استفاده از روش نقشهبرداری و تجزیه و تحلیل علمسنجی با استفاده از دادههای موجود در پایگاه اطلاعاتی WoS در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ بر روی ۱۰۹۸ مقاله صورت گرفته است. ساختار و الگوهای مفهومی موجود در زمینه پژوهشهای رهبری و نیز تفسیر رابطه بین کلمات کلیدی به کار رفته در پژوهشها، با بهرهگیری از نرمافزار VOSviewer استخراج و تحلیل شده است. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که در زمینه رهبری، تعداد مقالات از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ روندی افزایشی داشته است که خود نشاندهندهی علاقهمندی پژوهشگران به مقوله پژوهش در زمینه رهبری در حوزه پرستاری میباشد. پراستنادترین نشریات به ترتیب به کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و به دانشگاه لندن، دانشگاه میشیگان، دانشگاه هاروارد، دانشگاه واشنگتن و کالج کینک اس لندن تعلق دارد. بیشترین همکاریهای بینالمللی در انتشار مقالات با کیفیت بالا در بین کشورهای آمریکا، چین، انگلستان و استرالیا صورت گرفته است. در خزانه کلمات کلیدی موجود در عنوان و چکیده مقالات مرتبط با رهبری، در میان کلمات مرتبط با مفهوم رهبری، کلمات «رهبری پرستاری، رهبری، پرستاری، رهبری تحولآفرین، رهبری معتبر، مراقبتهای بهداشتی، پرستاران، پژوهش کیفی، رضایت شغلی، بیمارستان، آموزش، مدیریت، مشارکت» بیشترین کاربرد را داشتهاند. نتیجهگیری:از مجموع دادههای ارائه شده میتوان دریافت که اولا توجه به مفهوم رهبری در حوزه پرستاری در طول زمان افزایش یافته است. ثانیا مفهوم رهبری بیشتر با مفاهیم ذهنی تلفیق یافته است که این امر نشانگر ضرورت توجه به مفاهیم و رویکردهای ذهنی و زبانی در حوزه پرستاری است.