گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، mostafavi@yazd.ac.ir
چکیده: (113 مشاهده)
سابقه و هدف:اینترنت راه جدیدی را برای خلاقیت بیشتر به بازاریابان ارائه کرده است که در نتیجه شفافیت بیشتری در بازاریابی ایجاد میشود. گسترش پلتفرمهای رسانههای دیجیتال و استفاده تجاری از اینترنت، چشمانداز کسب و کار را تغییر داده است. هدف پژوهش حاضر تحلیل علمسنجی تولیدات علمی حوزه موضوعی بازاریابی دیجیتال در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس است. مواد و روشها:پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه مطالعه، پژوهشهای انجامشده در حوزه موضوعی بازاریابی دیجیتال در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس (۲۰۲۴-۱۹۸۰) است. برای تحلیل دادهها و ترسیم نقشههای علمی از نرمافزارهای اکسل، و RStudio استفاده شده است. یافتهها: نمودار راهبری تحلیل محتوای مطالعات بازاریابی دیجیتال نشان میدهد که در چارک اول، موضوع «بازاریابی دیجیتال، رسانههای اجتماعی و کووید ۱۹» و «بازاریابی رسانههای اجتماعی، رفتار مصرفکننده و اعتبار» دارای بالاترین میزان توسعهیافتگی و ربط است. در چارک دوم «رسانه اجتماعی» قرار دارد که نشاندهنده موضوعات خاص این حوزه است. همچنین خوشه «بازاریابی و تجارت الکترونیک» با ربع چهارم اشتراک دارد. در چارک سوم، خوشه «هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی» قرار دارد که دارای پایینترین میزان توسعهیافتگی و ربط هستند و در نتیجه نابالغ و توسعه نیافته تلقی میشوند. همچنین خوشه «گردشگری و تکنولوژی» با ربع چهارم اشتراک دارد. در چارک چهارم، خوشه «بازاریابی آنلاین» قرار دارد که بیانگر موضوعات اساسی میباشد. نتیجهگیری:تمرکز مطالعات بر حوزههای موضوعی رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی، بازاریابی دیجیتال، تجارت الکترونیک، هوش تجاری، مدیریت ارتباط با مشتری، یادگیری ماشینی، استراتژی دیجیتال، بازاریابی تاثیرگذار، تعامل رسانههای اجتماعی، تبلیغات تعاملی و شبکههای ارتباطی بوده است.