گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، aasnafi@gmail.com
چکیده: (2534 مشاهده)
سابقه و هدف: بخش عمدهای از توانمندیهای علمی جوامع، در دانشگاهها و محیطهای آکادمیک ساخته میشود. به همین دلیل آگاهی از وضعیت بروندادهای پژوهشی و عملکرد پژوهشی در گروههای علمی دانشگاهی ضرورت دارد. هدف از پژوهش حاضر مطالعه بروندادهای پژوهشی دانشگاههای بزرگ ایران در حوزه موضوعی کووید-۱۹ در رسانههای اجتماعی است. مواد و روشها: پژوهش حاضر با استفاده از شاخصهای علمسنجی (کمیت و تولیدات علمی) و آلتمتریک (تعداد اشاره، نشانهگذاری و نمره آلتمتریک) انجام شده است. جامعه مورد بررسی را بروندادهای پژوهشی در حوزه موضوعی کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ در پایگاه اسکوپوس در دانشگاههای بزرگ ایران که شامل: دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، اصفهان، شیراز، فردوسی، و تبریز میشود، تشکیل میدهد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و پایگاه اطلاعاتی آلتمتریک اکسپلورر بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که دانشگاه تهران با ۱۴۰۹ برونداد پژوهشی در حوزه موضوعی کووید-۱۹ بیشترین میزان را به خود اختصاص داد. بیشترین همکاریهای بینالمللی با سه کشور آمریکا، بریتانیا و کانادا بوده است. بیشترین رسانههای اجتماعی استفاده شده در تمامی دانشگاههای بزرگ ایران، توییتر و مندلی بودند. در بخش همبستگی، نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که در دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، شیراز و فردوسی رابطه آماری معناداری بین شاخص استناد و نمره آلتمتریک وجود دارد (p-value< ۰/۰۵). نتیجهگیری:مقالاتی که استناد بیشتری دریافت میکنند لزوما در شبکههای اجتماعی حضور بیشتری ندارند.
Ghasemian A, Asnafi A R, Hadadgar S, Mirzaei F. Assessing COVID-19 Research Outputs of Iran’s Top Universities in Social Media: An Altmetric Study. CJS 2021; 8 (2) :90-100 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-249-fa.html
قاسمیان امیر، اصنافی امیررضا، حدادگر سمانه، میرزایی فاطمه. ارزیابی بروندادهای پژوهشی حوزه کووید-19 دانشگاههای بزرگ ایران در رسانههای اجتماعی: مطالعه دگرسنجی. مجله علم سنجي كاسپين. 1400; 8 (2) :90-100