[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
نمایه ها::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 8، شماره 2 - ( 9-1400 ) ::
دوره 8 شماره 2 صفحات 100-90 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی بروندادهای پژوهشی حوزه کووید-19 دانشگاه‌های بزرگ ایران در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه دگرسنجی
امیر قاسمیان ، امیررضا اصنافی* ، سمانه حدادگر ، فاطمه میرزایی
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، aasnafi@gmail.com
چکیده:   (2534 مشاهده)
سابقه و هدف: بخش عمده‌ای از توانمندی‌های علمی جوامع، در دانشگاه‌ها و محیط‌های آکادمیک ساخته می‌شود. به همین دلیل آگاهی از وضعیت بروندادهای پژوهشی و عملکرد پژوهشی در گروه‌های علمی دانشگاهی ضرورت دارد. هدف از پژوهش حاضر مطالعه بروندادهای پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ ایران در حوزه موضوعی کووید-۱۹ در رسانه‌های اجتماعی است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی (کمیت و تولیدات علمی) و آلتمتریک (تعداد اشاره، نشانه‌گذاری و نمره آلتمتریک) انجام شده است. جامعه مورد بررسی را بروندادهای پژوهشی در حوزه موضوعی کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ در پایگاه اسکوپوس در دانشگاه‌های بزرگ ایران که شامل: دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، اصفهان، شیراز، فردوسی، و تبریز می‌شود، تشکیل می‌دهد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و پایگاه اطلاعاتی آلتمتریک اکسپلورر بود و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که دانشگاه تهران با ۱۴۰۹ برونداد پژوهشی در حوزه موضوعی کووید-۱۹ بیشترین میزان را به خود اختصاص داد. بیشترین همکاری‌های بین­‌المللی با سه کشور آمریکا، بریتانیا و کانادا بوده است. بیشترین رسانه‌های اجتماعی استفاده شده در تمامی دانشگاه‌های بزرگ ایران، توییتر و مندلی بودند. در بخش همبستگی، نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد که در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، شیراز و فردوسی رابطه آماری معناداری بین شاخص استناد و نمره آلتمتریک وجود دارد (p-value< ۰/۰۵).
نتیجه‌گیری: مقالاتی که استناد بیشتری دریافت می‌کنند لزوما در شبکه‌های اجتماعی حضور بیشتری ندارند.
واژه‌های کلیدی: تولیدات علمی، علم‌سنجی، دگرسنجه، ایران، دانشگاه‌ها، کووید-19
متن کامل [PDF 996 kb]   (1274 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: ارزیابی تولیدات علمی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemian A, Asnafi A R, Hadadgar S, Mirzaei F. Assessing COVID-19 Research Outputs of Iran’s Top Universities in Social Media: An Altmetric Study. CJS 2021; 8 (2) :90-100
URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-249-fa.html

قاسمیان امیر، اصنافی امیررضا، حدادگر سمانه، میرزایی فاطمه. ارزیابی بروندادهای پژوهشی حوزه کووید-19 دانشگاه‌های بزرگ ایران در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه دگرسنجی. مجله علم سنجي كاسپين. 1400; 8 (2) :90-100

URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-249-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 8، شماره 2 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Caspian Journal of Scientometrics
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645