گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، قم، ایران ، ghaffari130@yahoo.com
چکیده: (3468 مشاهده)
سابقه و هدف:مطالعات علمسنجی یکی از کارآمدترین روشهای ارزیابی بروندادهای علمی است. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی تولیدات علمی پژوهشگران حوزه مدیریت اطلاعات در نمایه استنادی وب علوم (WoS) میباشد. مواد و روشها:پژوهش حاضر کاربردی است که از تحلیل همرخدادی واژگان برای انجام این پژوهش استفاده کرده است. جامعه آماری شامل کلیه تولیدات علمی پژوهشگران حوزه مدیریت اطلاعات نمایه شده در ISIطی سالهای ۲۰۱۸ -۲۰۰۰ به تعداد ۲۸۱۰ بود. دادههای مورد نیاز از پایگاه مذکور با وارد کردن واژههای information managementدر فیلد موضوعی، گردآوری و در نرمافزار اکسل وارد شده و جداول و نمودارهای مورد نیاز ترسیم گردید. همچنین دادههای مورد نیاز برای رسم نقشهها در فرمت tab delimited جمعآوری و وارد نرمافزار اکسل گردید. سپس نقشههای همتالیفی موسسات و کشورها جهت بصری سازی با استفاده از نرمافزار VOS-Viewer ترسیم گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که پرتولیدترین موضوعات در حوزه مدیریت اطلاعات، علوم کامپیوتر، مهندسی اطلاعات و علم کتابخانه بود. رتبه اول تا سوم در تولید علم به کشورهای چین، آمریکا و انگلیس تعلق یافت و در همکاریهای بین کشورها، آمریکا، انگلیس و آلمان، به ترتیب از رتبههای بالایی برخوردار شدند. دانشگاه واشنگتن بیشترین تولیدات علمی را داشته و در همکاریهای علمی بین دانشگاهی، دانشگاه لایپزیگ، ویسکانسین، هایدلبرگ، آمستردام، کارولینا، واشنگتن و ... برترین دانشگاهها بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد طی این بازه زمانی، روند انتشار دادهها با فراز و نشیبهای زیادی همراه بود. کسب رتبههای برتر در تولید علم توسط کشورهای توسعه یافته و مدرن مانند آمریکا، چین، آلمان و انگلیس، نشان داد که استفاده از فناوریهای نوین و ابزارهای اطلاعاتی و بهرهگیری از منابع اطلاعاتی نوین، در پیشرو بودن و چابکی تولید علم نقش بسزایی دارد. دانشگاهها از این طریق هم توانمند شده و هم نقش پررنگی در پیشرفت علم ایفا میکنند. لذا سایر کشورها بایستی تلاش مضاعفی را با رویکرد اشتراک دانش و شبکه سازی، جهت رسیدن به این مهم بکار بندند. آنها جهت یافتن زوجهای همکار و تالیفات مشترک در شبکههای اطلاعاتی عضویت یابند و از خدمات رایگان ابزارهای اطلاعاتی بهره ببرند.