[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
نمایه ها::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 8، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
دوره 8 شماره 1 صفحات 21-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل علم‌سنجی تولیدات علمی حوزه سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی
المیرا جنوی* ، ساجده عبدی
گروه پژوهشی ارزیابی سیاست‌ها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران ، Janavi@nrisp.ac.ir
چکیده:   (3120 مشاهده)
سابقه و هدف: نظر به ضرورت ارتباط دانشگاه و جامعه، هدف این پژوهش تحلیل علم‌سنجی پژوهش­‌های حوزه سواد رسانه‌­ای و سواد اطلاعاتی در تحکیم روابط دانشگاه­‌ها با فضای اجتماعی بوده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع علم‌­سنجی است. جامعه­‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه­‌ی مقاله‌های منتشر شده داخلی و خارجی در پایگاه وب‌آوساینس در دوره­‌ی ۱۰ ساله از ابتدای سال ۲۰۱۹-۲۰۱۰ در حوزه سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشگاه با جامعه است. جهت ترسیم نقشه‌ هم‌تألیفی سازمان‌ها، نقشه چگالی کشورها و همچنین هم‌رخدادی واژگان از نرم‌­افزار  VOS viewer استفاده شده است.
یافته‌ها: بیشترین و کمترین تولیدات علمی در حوزه مورد بررسی به ترتیب در سال‌­های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۴ بود. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از نرم‌افزار VOS viewer، تعداد ۱۳۶ گره و ۳۰۸۴ پیوند در نقشه وجود دارد. موضوعات «آموزش عالی»، «انواع سطوح سواد رسانه‌ای»، «فناوری و تکنولوژی»، و «برنامه آموزشی نوین» بر اساس خوشه‌بندی واژگان پربسامد، به عنوان خوشه‌های موضوعی حوزه­‌ی سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی شناسایی شدند. همچنین کشورهای اسپانیا، مکزیک و شیلی در شبکه هم‌­تألیفی مدارک حوزه سواد رسانه‌­ای و سواد اطلاعاتی از بیشترین میزان چگالی برخوردار بوده‌­اند. تحلیل خوشه­‌ای شبکه هم­‌تألیفی کشورها در حوزه سواد رسانه­‌ای و سواد اطلاعاتی و روابط دانشگاه با فضای اجتماعی نشان می­‌دهد که این شبکه از ۶ خوشه متمایز تشکیل شده است.
نتیجه‌گیری: هم­‌آیندی واژگان گوناگونی از خانواده «اجتماع»، «دانشگاه» و «فضای دیجیتال» در ترسیم نقشه علم، بیانگر اهمیت و لزوم ارتباط تنگاتنگ جامعه و دانشگاه در بستر فضای دیجیتالی و رسانه­‌ای است.
واژه‌های کلیدی: علم‌سنجی، سواد رسانه‌ای، سواد اطلاعاتی، فضای اجتماعی، ‌ دانشگاه
متن کامل [PDF 821 kb]   (1509 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: کتابسنجی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Janavi E, Abdi S. Scientometric analysis of scientific outputs in the field of media and information literacy. CJS 2021; 8 (1) :10-21
URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-221-fa.html

جنوی المیرا، عبدی ساجده. تحلیل علم‌سنجی تولیدات علمی حوزه سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی. مجله علم سنجي كاسپين. 1400; 8 (1) :10-21

URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-221-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 8، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Caspian Journal of Scientometrics
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645