:: سال 8، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
دوره 8 شماره 1 صفحات 57-44 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل هم‌رخداد واژگانی در حوزه علمی پرستاری
احسان گرایی ، راضیه فرشید* ، فاطمه فرجی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، razieh.farshid@gmail.com
چکیده:   (3060 مشاهده)
سابقه و هدف: تحلیل هم‌­واژگانی ابزاری برای به تصویر کشیدن ساختار دانشی تولیدات علمی است. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل هم‌رخداد واژگانی در حوزه علمی پرستاری از طریق بررسی کلیدواژه‌­ای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع علم‌سنجی است که با استفاده از روش‌ تحلیل هم‌­رخداد واژگانی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل ۴۷۳ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترای رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. تحلیل داده با استفاده از نرم‌­افزارهای Ravar، Gephi، UCINET و SPSS انجام شد.
یافته‌ها: یافته­‌ها نشان داد ۹۰۲ کلیدواژه در پایان‌­نامه­‌ها استفاده شده است که بیشترین فراوانی واژگان در پایان‌­نامه­‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، Nurse (۱۱۷ بار)، Neonate (۵۸ بار)، Quality(۵۳ بار) بودند. یافته‌های مربوط به خو‌شه‌بندی سلسله مراتبی به روش Ward منجر به شکل‌گیری هفت خوشه در این حوزه شد: «مدیریت پرستاری، پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری بخش نوزادان، بخش­‌های مراقبت­‌های ویژه نوزادان، روش‌­شناسی پژوهش در پرستاری، پرستاری بهداشت جامعه، فوریت­‌های پرستاری» خوشه‌ی ۶ (پرستاری بهداشت جامعه) دارای بیشترین مرکزیت و خوشه‌ی ۱ (مدیریت پرستاری) دارای کمترین مرکزیت در میان خوشه‌های مختلف هستند. همچنین خوشه‌ی ۷ (فوریت­‌های پرستاری) دارای بیشترین تراکم و خوشه‌ی ۶ (پرستاری بهداشت جامعه) دارای کمترین تراکم در میان دیگر خوشه‌ها هستند.
نتیجه‌گیری: در پژوهش‌­های حوزه‌­ی پرستاری، موضوعات کیفیت، سلامتی و خودمراقبتی نقش محوری دارند؛ اما موضوعات استرس، اضطراب و مرگ و میر در این حوزه مورد توجه قرار نگرفت­ند.
واژه‌های کلیدی: ساختار دانشی، تحلیل هم‌رخداد واژگانی، خوشه‌بندی سلسله مراتبی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پرستاری
متن کامل [PDF 858 kb]   (1519 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: علم سنجی



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 8، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها