کتابداری پزشکی و علم اطلاعات، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران ، bamir@ut.ac.ir
چکیده: (2249 مشاهده)
سابقه و هدف: علمسنجی بهعنوان یک سیستم ارتباط علمی نقش مهمی در ارزیابی، سیاستگذاری و تحولات آینده تولید علم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تولیدات علمی ایران قبل و بعد از راهاندازی رشته علمسنجی انجام شده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر، از نوع توصیفی-تحلیلی و با روش علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش، مجموع تولیدات علمی ایران قبل و بعد از تصویب رشته علمسنجی در پایگاههای WoS و Scopus میباشد. بازهی زمانی پژوهش، از سال ۱۸۲۳ تا ۲۰۲۰ میباشد و تحلیل دادهها با نرمافزار Excel انجام شده است. یافتهها: از زمان تصویب رشته علمسنجی در سال ۲۰۱۰ در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران، بهطور میانگین ۸۲/۸ درصد از مجموع کل تولیدات علمی ایران در پایگاه WoS و Scopus انجام شده است، در حالیکه قبل از تصویب رشته، تقریبا ۱۷ درصد تولید علم انجام شده است. نتیجهگیری:نتیجه بررسی نشان داد همزمان با تصویب حوزه علمسنجی، تولید علم در ایران به صورت چشمگیری رشد داشته است.
Bamir M, Chashmyazdan M, Poursheikhali A. Iranian scientific outputs before and after the initiation of Scientometrics: A short communication. CJS 2021; 8 (1) :81-86 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-224-fa.html
بامیر موسی، چشم یزدان محمدرضا، پورشیخعلی آتوسا. تولیدات علمی ایران قبل و بعد از راهاندازی رشته علمسنجی: گزارش کوتاه. مجله علم سنجي كاسپين. 1400; 8 (1) :81-86