کتابداری پزشکی و علم اطلاعات، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران ، bamir@ut.ac.ir
چکیده: (2304 مشاهده)
سابقه و هدف: علمسنجی بهعنوان یک سیستم ارتباط علمی نقش مهمی در ارزیابی، سیاستگذاری و تحولات آینده تولید علم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تولیدات علمی ایران قبل و بعد از راهاندازی رشته علمسنجی انجام شده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر، از نوع توصیفی-تحلیلی و با روش علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش، مجموع تولیدات علمی ایران قبل و بعد از تصویب رشته علمسنجی در پایگاههای WoS و Scopus میباشد. بازهی زمانی پژوهش، از سال ۱۸۲۳ تا ۲۰۲۰ میباشد و تحلیل دادهها با نرمافزار Excel انجام شده است. یافتهها: از زمان تصویب رشته علمسنجی در سال ۲۰۱۰ در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران، بهطور میانگین ۸۲/۸ درصد از مجموع کل تولیدات علمی ایران در پایگاه WoS و Scopus انجام شده است، در حالیکه قبل از تصویب رشته، تقریبا ۱۷ درصد تولید علم انجام شده است. نتیجهگیری:نتیجه بررسی نشان داد همزمان با تصویب حوزه علمسنجی، تولید علم در ایران به صورت چشمگیری رشد داشته است.