:: سال 8، شماره 2 - ( 9-1400 ) ::
دوره 8 شماره 2 صفحات 128-116 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ساختار فکری مطالعات کارکنان دانشی بر اساس مقالات نمایه‌شده در Web of Science
مهدی سبک‌رو* ، سعید سعیدا اردکانی ، مهشید پورحسین ، مسعود شریفی
دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، msabokro@yazd.ac.ir
چکیده:   (583 مشاهده)
سابقه و هدف: استفاده از تکنیک علم‌سنجی جهت کسب بینشی جامع در زمینه تحقیقات مربوط به کارکنان دانشی اقدامی نوین بوده و امکان درک جامعی از مجموعه گسترده­‌ای از مقالات و تحقیقات منتشرشده را برای محققان فراهم می‌­سازد. هدف از مطالعه پیش رو، تحلیل و نگاشت تولیدات علمی بین‌المللی در زمینه کارکنان دانشی است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش‌های علم‌سنجی و با فن تحلیل هم‌­نویسندگی و هم­‌واژگانی انجام شده است. جامعه آماری شامل ۱۹۷۶ مقاله نمایه‌­شده در Web of Science در کارکنان دانشی در بازه زمانی ۱۹۲۹ تا ۲۰۲۱ بود که با استفاده از روش‌های آمار توصیفی در نرم‌افزارهای VOSviewer، PreMap و BibExcel بررسی شده‌اند.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان‌­دهنده­‌ی روند صعودی انتشار مقالات حوزه کارکنان دانشی در ده سال اخیر بود. بر اساس نقشه­‌های حاصل­‌شده از تحلیل مدارک مورد مطالعه، مفاهیمی از قبیل: اقتصاد تجاری، بهداشت شغلی محیط عمومی و علوم کامپیوتر از جمله پرکاربردترین زمینه­‌ها در حوزه­‌ی تحقیقات کارکنان دانشی در سطح بین­‌المللی به شمار می­‌روند. نتایج این پژوهش نشان داد که نقشه علمی حوزه کارکنان دانشی از ۷ خوشه موضوعی تشکیل شده که خوشه‌­ها به ترتیب در مورد ویژگی شغلی کارکنان دانشی، عوامل زمینه‌­ای محیط کار، عوامل نگه‌دارنده شغلی، ویژگی‌های مربوط به ارتباط میان کارکنان، سلامت، عوامل انگیزشی شغلی، مدیریت دانش و جنبه‌های عمومی کار دانشی مربوط می‌­شود.
نتیجه‌گیری: ترسیم نقشه­‌های هم‌­واژگانی در مقاطع زمانی مختلف مورد بررسی، تغییرات و پایداری‌­هایی را در مفاهیم و واژه­‌های مرتبط با حوزه­‌ی کارکنان دانشی نشان می‌­دهد. با بررسی پارادایم، تحول کمات کلیدی مشخص شد، واژه‌های کلیدی نیز از تمرکز بر عوامل اصلی تفاوت میان کارکنان دانشی با سایر کارکنان به سمت عوامل روانی مربوط به کارکنان و عوامل انگیزشی برای نگهداری این کارکنان تغییر کردند.
واژه‌های کلیدی: کارکنان دانشی، نقشه علمی، تحلیل هم‌نویسندگی، مقالات
متن کامل [PDF 1014 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: علم سنجی



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 8، شماره 2 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها