:: سال 9، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
دوره 9 شماره 1 صفحات 28-13 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل هم‌واژگانی بروندادهای علمی حوزه کتاب‌درمانی در پایگاه وب‌آو‌ساینس
سهیلا خوئینی ، علیرضا نوروزی ، زینب جوزی* ، اسماعیل مصطفوی
کارشناس ارشد علم سنجی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، zeinab.jozi@shahed.ac.ir
چکیده:   (701 مشاهده)
سابقه و هدف: مطالعات علم‌سنجی یکی از کارآمدترین روش‌های ارزشیابی علمی در پایگاه اطلاعاتی علمی معتبر است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل هم­‌واژگانی بروندادهای علمی حوزه کتاب‌درمانی در پایگاه وب­‌آو­ساینس است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع علم‌سنجی است که با روش‌های کتابخانه‌­ای و تحلیل شبکه انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مدارک نمایه‌­شده در پایگاه وب­‌آو­ساینس در حوزه موضوعی کتاب‌درمانی طی بازه زمانی ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۰ است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Excel، Pajek، UciNet، Netdraw و VOSviewer تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که تولیدات علمی حوزه کتاب‌­درمانی از نرخ رشد مناسبی برخوردار نیستند و نرخ رشد کل تولیدات علمی این حوزه برابر با ۳ درصد بود. حوزه «روانشناسی» با تولید ۴۹ درصد از مطالعات کتاب‌درمانی به عنوان فعال‌ترین حوزه شناخته شد. از مطالعه شبکه هم‌­واژگانی حوزه کتاب‌درمانی شش خوشه موضوعی شناسایی شد که خوشه «کتاب­‌درمانی برای کودکان» با فراوانی ۱۰۱۳ کلیدواژه به عنوان بزرگ­‌ترین خوشه شناخته شد و کلیدواژه کتاب­‌درمانی با ۵۴۳ فراوانی پرتکرارترین کلیدواژه بود. کلیدواژه­‌های کتاب‌­درمانی و افسردگی با ۱۵۳ رخداد، دارای بیشترین هم‌رخدادی بودند. چگالی شبکه برابر با ۱/۲۶ محاسبه شد. همچنین کلیدواژه­‌های کتاب‌درمانی، افسردگی و خودیاری به ترتیب دارای بیشترین مرکزیت رتبه (۱۰۰، ۸۵/۴۱۷ و ۸۲/۲۹۲)، مرکزیت بینابینی (۱۱/۱۹۴، ۵/۳۷۸ و ۴/۳۱۰) و مرکزیت نزدیکی (۱۰۰، ۸۷/۲۷۳ و ۸۴/۹۵۶) بودند.
نتیجه‌گیری: روند مطالعات در زمینه کتاب‌درمانی ضعیف بود و حوزه‌های پزشکی چندان توجهی به کارگیری آن در درمان بیماری‌ها نداشته‌اند. بنابراین لازم است سیاست­‌گذاران حوزه سلامت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای بهبود و تقویت مطالعات کتاب‌درمانی در تمامی حوزه‌ها اتخاذ نمایند.
واژه‌های کلیدی: بروندادهای علمی، کتاب‌سنجی، خوشه‌های موضوعی، هم‌رخدادی واژگان، کتاب‌درمانی
متن کامل [PDF 1529 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: علم سنجی


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 9، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها