[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
نمایه ها::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 9، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
دوره 9 شماره 1 صفحات 146-136 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیلی بر روند پژوهش‌های حوزه بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بر اساس Web of Science
زینب صیامی ، جعفر عباداله عموقین ، مهدی محمدی*
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران ، mahdi.mohammadi203@gmail.com
چکیده:   (1484 مشاهده)
سابقه و هدف: بالا رفتن قیمت کالاها، خدمات و افزایش هزینه‌ها، کلیه‌ نهاد‌ها و سازمان‌ها اعم از کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی را با چالش‌ تامین بودجه رو به رو کرده است و بازاریابی ضرورت عصر دیجیتال به‌­شمار می‌رود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، تحلیل موضوعی و روش‌­شناختی پژوهش‌های حوزه کاربرد بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است.
مواد و روش‌ها: پژوهش علم‌­سنجی حاضر با استفاده از روش تحلیل موضوعی و با رویکرد تحلیل هم‌واژگانی انجام شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش تعداد ۳۰۲ مدرک در پایگاه WoS است. ابزار گردآوری داده‌ها چک لیست محقق‌­ساخته‌ بوده و برای تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها، از نرم‌افزار Excel و VOSveiwer استفاده شد.
یافته‌ها: تولیدات علمی طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته، اما از نرخ رشد مناسبی برخوردار نبوده‌اند و متوسط نرخ رشد برای هر دوره ۵ ساله مورد بررسی برابر با ۰/۴۰ درصد به‌­دست آمد. کشور آمریکا با ۱۸۱ مدرک، دانشگاه Salford با ۶ مدرک و نویسنده "Blundenellis J" با ۶ مدرک به عنوان فعال‌ترین کشور، سازمان و نویسنده شناخته شدند. حوزه‌ علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی با انجام ۷۹/۵ درصد از مطالعات در این زمینه فعال‌ترین حوزه و روش پیمایشی در ۲۳/۴ درصد از آثار به­‌کار گرفته شده است و کلیدواژه‌ بازاریابی، بازاریابی کتابخانه‌ای و کتابداری دارای بیشترین بسامد بودند.
نتیجه‌گیری: با توجه به سابقه انتشار طولانی بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، تولیدات کمی در این زمینه منتشر شده و سایر حوزه‌ها از جمله علوم کامپیوتر نیز توجه کمی به این موضوع داشته‌اند. توجه به زیر ساخت‌های فنی از مسائل مهم در بازاریابی این مراکز بوده که نیازمند به­‌کارگیری تخصص پژوهشگران سایر حوزه­‌ها است.
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، تحلیل موضوعی، تحلیل روش‌شناختی، بازاریابی، کتابخانه
متن کامل [PDF 795 kb]   (692 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: علم سنجی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siami Z, Ebadollah Amouqin J, Mohammadi M. Analysis of Marketing Research Process in Libraries and Information Centers Based on Web of Science. CJS 2022; 9 (1) :136-146
URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-273-fa.html

صیامی زینب، عباداله عموقین جعفر، محمدی مهدی. تحلیلی بر روند پژوهش‌های حوزه بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی بر اساس Web of Science. مجله علم سنجي كاسپين. 1401; 9 (1) :136-146

URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-273-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 9، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Caspian Journal of Scientometrics
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645