:: سال 9، شماره 2 - ( 9-1401 ) ::
دوره 9 شماره 2 صفحات 36-25 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی برونداد علمی پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سال‌های 2019-2010
ابوذر سلطانی ، زهرا مطلق* ، فاطمه افتخاریان
دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، motlagh.z94@gmail.com
چکیده:   (1553 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از شاخص­‌های توسعه‌­یافتگی هر کشور میزان تولیدات علمی و فنی آن در سطح ملی و بین‌­المللی است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی برونداد علمی پایان‌­نامه­‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سال‌­های ۲۰۱۹-۲۰۱۰ انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی از نظر روش اسنادی است که با استفاده از فنون علم‌­سنجی انجام شد. جامعه آماری شامل مقالات چاپ شده مستخرج از پایان‌­نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت در پایگاه‌­های WoS، Scopus، Medline و سایر نمایه­‌ها در دوره زمانی ۲۰۱۹-۲۰۱۰ بود. داده­‌های تحقیق پس از استخراج با استفاده از نرم‌­افزار اکسل ۲۰۱۳ و نرم­‌افزار آماری SPSS ۲۱ و آمار توصیفی و استنباطی (تی­‌تست و آنالیز واریانس) تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی‌­داری ۰/۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: در مقطع کارشناسی ارشد از ۲۷۰ پایان‌­نامه مورد بررسی ۱۶۶ پایان‌­نامه (۶۱/۵%) و در مقطع دکترا از ۳۰ پایان­‌نامه دفاع شده، ۲۲ پایان‌­نامه (۷۳/۳%) منجر به چاپ مقاله شد. سرانه مقالات چاپ شده دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا دانشکده بهداشت شیراز به ترتیب ۰/۷۷ (متوسط) و ۱/۱۶ (قابل قبول) بود. در کل از ۳۰۰ پایان‌­نامه تحصیلات تکمیلی مورد بررسی، ۲۴۳ مقاله چاپ شده بود که ۱۳۸ مقاله (۵۷%) WoS، ۲۶ مقاله (۱۱%) Scopus، ۲۱ مقاله (۸%) Medline و ۵۸ مقاله (۲۴%) مربوط به سایر نمایه‌­ها بودند. آزمون آماری نشان داد که بین سرانه مقالات چاپ شده و جنسیت پژوهشگران تفاوت معناداری وجود ندارد (۰/۶۶۶=p). بیشترین سرانه مقالات چاپ شده به ازای هر پایان­‌نامه به ترتیب مربوط به گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط (۱/۲)، مهندسی بهداشت حرفه­ای و ایمنی کار (۱/۱۲) و گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری­‌ها (۱/۱۰)، در بازه زمانی ۲۰۱۳-۲۰۱۰ بوده است.
نتیجه‌گیری: برونداد علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت شیراز متوسط و تا حدودی مشابه سایر دانشکده­‌ها در کشور بوده است.
واژه‌های کلیدی: برونداد علمی، علم‌سنجی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پایان‌نامه، دانشکده بهداشت، شیراز
متن کامل [PDF 761 kb]   (929 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: ارزیابی تولیدات علمی



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 9، شماره 2 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها