سابقه و هدف:یکی از شاخصهای توسعهیافتگی هر کشور میزان تولیدات علمی و فنی آن در سطح ملی و بینالمللی است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی برونداد علمی پایاننامههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سالهای ۲۰۱۹-۲۰۱۰ انجام شد. مواد و روشها:این مطالعه توصیفی از نظر روش اسنادی است که با استفاده از فنون علمسنجی انجام شد. جامعه آماری شامل مقالات چاپ شده مستخرج از پایاننامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت در پایگاههای WoS، Scopus، Medline و سایر نمایهها در دوره زمانی ۲۰۱۹-۲۰۱۰ بود. دادههای تحقیق پس از استخراج با استفاده از نرمافزار اکسل ۲۰۱۳ و نرمافزار آماری SPSS ۲۱ و آمار توصیفی و استنباطی (تیتست و آنالیز واریانس) تجزیه و تحلیل شد. سطح معنیداری ۰/۰۵ در نظر گرفته شد. یافتهها: در مقطع کارشناسی ارشد از ۲۷۰ پایاننامه مورد بررسی ۱۶۶ پایاننامه (۶۱/۵%) و در مقطع دکترا از ۳۰ پایاننامه دفاع شده، ۲۲ پایاننامه (۷۳/۳%) منجر به چاپ مقاله شد. سرانه مقالات چاپ شده دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا دانشکده بهداشت شیراز به ترتیب ۰/۷۷ (متوسط) و ۱/۱۶ (قابل قبول) بود. در کل از ۳۰۰ پایاننامه تحصیلات تکمیلی مورد بررسی، ۲۴۳ مقاله چاپ شده بود که ۱۳۸ مقاله (۵۷%) WoS، ۲۶ مقاله (۱۱%) Scopus، ۲۱ مقاله (۸%) Medline و ۵۸ مقاله (۲۴%) مربوط به سایر نمایهها بودند. آزمون آماری نشان داد که بین سرانه مقالات چاپ شده و جنسیت پژوهشگران تفاوت معناداری وجود ندارد (۰/۶۶۶=p). بیشترین سرانه مقالات چاپ شده به ازای هر پایاننامه به ترتیب مربوط به گروه آموزشی مهندسی بهداشت محیط (۱/۲)، مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار (۱/۱۲) و گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماریها (۱/۱۰)، در بازه زمانی ۲۰۱۳-۲۰۱۰ بوده است. نتیجهگیری:برونداد علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت شیراز متوسط و تا حدودی مشابه سایر دانشکدهها در کشور بوده است.