:: سال 10، شماره 2 - ( 9-1402 ) ::
دوره 10 شماره 2 صفحات 64-53 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل علم‌سنجی تولیدات علمی حوزه علوم ورزشی در پایگاه وب‌آوساینس
امیدرضا آرش ، زهره حسنی ، بهرام یوسفی* ، وریا طهماسبی
گروه تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، byousefy@razi.ac.ir
چکیده:   (2215 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل علم‌­سنجی تولیدات علمی حوزه علوم ورزشی بر اساس مقالات نمایه شده در پایگاه وب‌آوساینس طی سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۱۲ می‌باشد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر نوع در زمره پژوهش‌های کاربردی است که در آن از تکنیک‌ها و شاخص‌های علم‌سنجی استفاده شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی مقاله‌های نمایه شده در پایگاه وب­‌آوساینس در دوره‌ی ۱۰ساله از ابتدای سال ۲۰۲۲-۲۰۱۲ در حوزه علوم ورزشی است. جهت ترسیم نقشه هم‌­تألیفی سازمان‌ها، نقشه چگالی کشورها و همچنین هم‌رخدادی واژگان از نرم‌­افزار VOSviewer استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بیشترین و کمترین تولیدات علمی در حوزه مورد بررسی به ترتیب در سال­‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۱۲ بود. بر اساس داده‌های به‌­دست‌آمده از نرم‌افزار VOSviewer، تعداد ۳۶ گره و ۳۳۵ پیوند در نقشه وجود دارد. موضوعات «آموزش عالی»، «علوم ورزشی»، «عملکرد»، و «تربیت بدنی» بر اساس خوشه‌بندی واژگان پربسامد، به عنوان خوشه‌های موضوعی حوزه‌ی علوم ورزشی شناسایی شدند. کشورهای اسپانیا و استرالیا نسبت به ایتالیا، آلمان، ترکیه و جمهوری خلق چین از چگالی بیشتری در حوزه مقالات ورزشی برخوردار هستند (۰/۰۱p<). تحلیل خوشه‌ای شبکه هم‌تألیفی کشورها در حوزه علوم ورزشی نشان می‌دهد که این شبکه از ۵ خوشه­‌ی متمایز تشکیل شده است.
نتیجه‌گیری: هم‌آیندی واژگان گوناگونی چون «تمرین»، «آموزش» و «ورزش» در ترسیم نقشه علم، بیانگر اهمیت و لزوم آگاهی پژوهشگران علاقه‌مند به مباحث علوم ورزشی است که می‌تواند برترین نویسنده، کشور و سازمان‌ها را معرفی و تصویر و بینش مناسبی از روند و محتوای این حوزه ترسیم نماید.
واژه‌های کلیدی: علوم ورزشی، پایگاه وب‌آوساینس، تولیدات علمی، علم‌سنجی
متن کامل [PDF 1326 kb]   (997 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: علم سنجی
دریافت: 1402/7/28 | ویرایش نهایی: 1402/12/5 | پذیرش: 1402/12/9 | انتشار الکترونیک: 1402/12/21



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 10، شماره 2 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها