TY - JOUR T1 - Factors Affecting Student's Scientific Information Retrieval based on Fuzzy Logic Method Compared to Traditional Method TT - عوامل موثر بر بازیابی اطلاعات علمی دانشجویان بر اساس منطق فازی در مقایسه با شیوه سنتی JF - babol-csj JO - babol-csj VL - 9 IS - 1 UR - http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-214-fa.html Y1 - 2022 SP - 1 EP - 12 KW - Information retrieval methods KW - Search methods KW - Fuzzy logic KW - Students N2 - سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد دانشجویان در بازیابی اطلاعات بر اساس منطق فازی در مقایسه با شیوه سنتی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، از نوع پیمایشی- توصیفی است که با استفاده از رویکرد کمّی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل ۳۴ نفر از دانشجویان مقطع دکتری و ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه‌­های محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل داده‌­ها با استفاده از روش ارزیابی مبتنی بر نظام­‌های منطق فازی و نرم‌افزار Matlab انجام شده است. همچنین از رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام برای تعیین اثرگذاری همه‌­ی متغیرهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات علمی استفاده شد. یافته‌ها: عوامل شخصی و شناختی همچون آشنایی با واژگان تخصصی، تعیین عبارت جستجو و توانایی ارزیابی دارای بیشترین تأثیر و عواملی همچون تحلیل میزان ربط، فرمول­‌سازی مسئله و محدود کردن دامنه جستجو دارای کمترین تأثیر بر عملکرد دانشجویان در بازیابی اطلاعات علمی است. در رابطه با قابلیت­‌های نظام اطلاعاتی، عامل قابلیت­‌های جستجو در نظام با میانگین ۳/۰۵ بیشترین تأثیر و عواملی همچون ارائه تسهیلات نمایشی به ‌صورت نمودار و روندنما (flowchart) (جهت نمایش نتایج در نظام اطلاعاتی) کمترین تأثیر را در عملکرد بازیابی اطلاعات دارند. نتیجه‌گیری: عوامل شخصی و شناختی کاربران بیشترین تأثیر را در عملکرد افراد هنگام بازیابی اطلاعات علمی داشته­‌اند. همچنین میزان موفقیت کاربران در شیوه فازی در مقایسه با شیوه‌های ارزیابی سنتی، بیشتر است. M3 10.22088/cjs.9.1.1 ER -