TY - JOUR T1 - Scientometric analysis of scientific outputs in the field of media and information literacy TT - تحلیل علم‌سنجی تولیدات علمی حوزه سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی JF - babol-csj JO - babol-csj VL - 8 IS - 1 UR - http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-221-fa.html Y1 - 2021 SP - 10 EP - 21 KW - Scientometrics KW - Media literacy KW - Information literacy KW - Social space KW - University N2 - سابقه و هدف: نظر به ضرورت ارتباط دانشگاه و جامعه، هدف این پژوهش تحلیل علم‌سنجی پژوهش­‌های حوزه سواد رسانه‌­ای و سواد اطلاعاتی در تحکیم روابط دانشگاه­‌ها با فضای اجتماعی بوده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع علم‌­سنجی است. جامعه­‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه­‌ی مقاله‌های منتشر شده داخلی و خارجی در پایگاه وب‌آوساینس در دوره­‌ی ۱۰ ساله از ابتدای سال ۲۰۱۹-۲۰۱۰ در حوزه سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشگاه با جامعه است. جهت ترسیم نقشه‌ هم‌تألیفی سازمان‌ها، نقشه چگالی کشورها و همچنین هم‌رخدادی واژگان از نرم‌­افزار VOS viewer استفاده شده است. یافته‌ها: بیشترین و کمترین تولیدات علمی در حوزه مورد بررسی به ترتیب در سال‌­های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۴ بود. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از نرم‌افزار VOS viewer، تعداد ۱۳۶ گره و ۳۰۸۴ پیوند در نقشه وجود دارد. موضوعات «آموزش عالی»، «انواع سطوح سواد رسانه‌ای»، «فناوری و تکنولوژی»، و «برنامه آموزشی نوین» بر اساس خوشه‌بندی واژگان پربسامد، به عنوان خوشه‌های موضوعی حوزه­‌ی سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی شناسایی شدند. همچنین کشورهای اسپانیا، مکزیک و شیلی در شبکه هم‌­تألیفی مدارک حوزه سواد رسانه‌­ای و سواد اطلاعاتی از بیشترین میزان چگالی برخوردار بوده‌­اند. تحلیل خوشه­‌ای شبکه هم­‌تألیفی کشورها در حوزه سواد رسانه­‌ای و سواد اطلاعاتی و روابط دانشگاه با فضای اجتماعی نشان می­‌دهد که این شبکه از ۶ خوشه متمایز تشکیل شده است. نتیجه‌گیری: هم­‌آیندی واژگان گوناگونی از خانواده «اجتماع»، «دانشگاه» و «فضای دیجیتال» در ترسیم نقشه علم، بیانگر اهمیت و لزوم ارتباط تنگاتنگ جامعه و دانشگاه در بستر فضای دیجیتالی و رسانه­‌ای است. M3 10.22088/cjs.8.1.10 ER -