TY - JOUR T1 - Presence of Research Outputs of Hamadan University of Medical Sciences in Social Media: An Altmetric study TT - میزان حضور بروندادهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رسانه‌های اجتماعی: یک مطالعه آلتمتریک JF - babol-csj JO - babol-csj VL - 8 IS - 2 UR - http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-251-fa.html Y1 - 2021 SP - 25 EP - 40 KW - Altmetrics KW - Bibliometrics KW - Social media KW - Hamadan University of Medical Sciences KW - Research outputs N2 - سابقه و هدف: شاخص‌­های آلتمتریک می‌توانند در کنار مفاهیم سنتی کتاب­‌سنجی که مبتنی بر تحلیل استنادی هستند، به منظور بررسی اثرگذاری انتشارات علمی در محیط وب مورد بهره‌­برداری قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل حضور مقالات دانشگاه علوم پزشکی همدان در رسانه­‌های اجتماعی و تعیین بهره­‌مندی محققان این دانشگاه از این رسانه‌­ها انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی بود و با بهره­‌گیری از شاخص‌های آلتمتریک انجام شد. جامعه­‌ی آماری پژوهش شامل ۳۷۵۷ بروندادهای پژوهشی منتشر­شده توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایگاه استنادی اسکوپوس از ۱۹۹۲ تا پایان ۲۰۱۸ بود. نمونه‌گیری انجام نشد و تمام بروندادها به‌­عنوان حجم نمونه وارد مطالعه شدند. از Excel و SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده‌­ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد از ۳۷۵۷ برونداد، ۶۶۵ (۱۸ درصد) حداقل یک بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بودند و دارای نمره توجه آلتمتریک بودند. مندلی، بیشترین میزان اشاره را دریافت کرده بود (۶۳۱ مقاله، ۱۶/۷۹ درصد). از نظر موقعیت حرفه‌ای، اکثر خوانندگان مندلی دانشجویان ارشد (۴۵۹۴ نفر) بودند. در مجموع کاربران بیش از ۶۴ کشور دنیا ۹۷۰۷ بار بروندادها را در توییتر توییت کرده بودند. همچنین، رابطه معنادار آماری و مثبت بین متغیرهای آلتمتریک و تعداد استنادهای مقالات وجود داشت (۰/۰۰۱P<). نتیجه‌گیری: رسانه­‌های اجتماعی تأثیر مثبتی بر اثرگذاری اجتماعی و افزایش میزان استناد بروندادهای علمی دارند. بنابراین، پژوهشگران می‌­توانند با اشتراک­‌گذاری آثار خود در رسانه‌های اجتماعی، میزان استنادات، اثرگذاری، و رؤیت‌­پذیری آن­‌ها را افزایش دهند. M3 10.22088/cjs.8.2.25 ER -