TY - JOUR JF - babol-csj JO - CJS VL - 4 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/5/01 TI - Citation Analysis of the References of the PhD Theses in Knowledge and Information Science at Ahwaz Shahid Chamran University TT - تحلیل استنادی مآخذ پایان‌نامه‌های دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز (1394-1388) N2 - سابقه و هدف: یکی از شیوه‌های مهم ارزیابی وضعیت بهره‌برداری منابع مورد استفاده دانشجویان در تدوین پایان‌نامه‌ها، تحلیل استنادی است. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت استناد در پایان‌نامه‌های دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز طی سال‌های 1394- 1388 می‌باشد. مواد و روش‌ها: برای انجام این پژوهش از روش تحلیل استنادی استفاده شده است و جامعه آماری این پژوهش را 3048 استناد تشکیل می‌دهد که از منابع و مآخذ 20 عنوان پایان‌نامه دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز استخراج گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار اکسل استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که نشریات با تعداد 1696 استناد (55/64%) بالاترین میزان استناد را دارند و میانگین متوسط استناد برای هر پایان‌نامه 152/4 استناد است، همچنین استناد به منابع لاتین بیشتر از میزان استناد به منابع فارسی است. زبان انگلیسی با 2050 استناد (67/27%) بیشترین استناد را دارد. الگوی نویسندگی مقالات فارسی و لاتین بیشتر به صورت یک نویسندگی می‌باشد. پراستنادترین مؤلفان و منابع، نیم‌عمر منابع شناسایی شدند. میزان استناد دانشجویان به تولیدات علمی استادان راهنما و مشاور بسیار کم است؛ به طوری که از مجموع 3048 استناد فقط 180 استناد (5/90 %)از کل استنادها مربوط به آثار علمی استادان راهنما و مشاور بوده است. نتیجه‌گیری: در نگارش پایان‌نامه‌ها بیشتر از منابع لاتین استفاده شده‌است. منابع و مؤلفان پراستناد مشخص شده می‌تواند در انتخاب منابع کتابخانه به کار گرفته شود و با توجه به نیم‌عمر منابع که معیاری برای سنجش تازگی منابع است، می‌توان نتیجه گرفت که از منابع جدید استفاده نشده ‌است. SP - 26 EP - 35 AU - Malekmohammadi, Saeed AD - Publication Supervisor of Institute for Higher Education ACECR, Khouzestan, Ahvaz, Iran. KW - Citation Analysis KW - Half-life of resources KW - PhD thesis KW - Shahid Chamran University of Ahwaz KW - Knowledge and Information Science UR - http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-122-fa.html DO - 10.22088/cjs.4.1.26 ER -