Caspian Journal of Scientometrics
مجله علم سنجي كاسپين
CJS
General
http://cjs.mubabol.ac.ir
1
admin
2423-4710
2383-157X
8
10.22088/cjs
14
8888
13
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
4
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه نقشه علمی ایران با نقشه جهانی علم جهت تعیین حوزههای بینرشتهای
A Comparative Study between the Scientific Map of Iran and Global Scientific Map to Identify the Interdisciplinary Fields
ارزیابی تولیدات علمی
Scientific Production
اصیل
Orginal
<div style="text-align: justify;"><strong>سابقه و هدف:</strong> اهمیت این پژوهش شناخت، آگاهی و سنجش تولیدات علمی با هدف مقایسه­ی نقشه علمی ایران با نقشه جهانی علم جهت شناسایی حوزه­های میان­رشته­ای برای اخذ تصمیمات و سیاستگذاریها و تعیین بهتر حوزههای بینرشتهای و ایجاد رشتههای جدید است.<br>
<strong>مواد و روشها:</strong> این پژوهش کاربردی است و به لحاظ رویکرد از نوع تحقیقات علمسنجی و بر اساس گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش، تمام مقالههای منتشرشده توسط پژوهشگران ایران در بازهی زمانی ۲۰۱۵-۲۰۰۵ در پایگاه " وب آو ساینس" میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها و ترسیم نقشه علمی از نرمافزارهای Excel ,VOSviewer, Bibexcel, Pajek استفاده شده است.<br>
<strong>یافتهها:</strong> ترسیم نقشهی تولیدات علمی ایران حاکی از آن است که بیشترین تولیدات علمی ایران در حوزههای موضوعی مهندسی برق و الکترونیک با ۲۱۶۱۴ سند، بوده است. در این پژوهش، بیشترین تولیدات علمی بینرشتهای ایران در حوزههای موضوعی الکترونیک با مهندسی شیمی، ریاضیات، مکانیک، فیزیک و ریاضیات بینرشتهای صورت گرفته است. حوزههای مهندسی برق، سوخت و انرژی و مهندسی شیمی قطب پژوهشهای بینرشتهای ایران و حوزههای پژوهشی علوم رایانه و بیوشیمی حوزههای واسط در پژوهشهای بینرشتهای ایران محسوب میشوند.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> از مقایسه نرخ رشد تولیدات علمی ایران با نرخ رشد تولیدات علمی جهان میتوان نتیجه گرفت که ایران جزء کشورهای پرشتاب جهان محسوب میشود ولی از لحاظ پژوهشهای بینرشتهای ضعیف است. با شناسایی حوزههای بینرشتهای در این پژوهش، سیاستگذاری علمی کشور باید در راستای حفظ و تقویت این حوزهها صورت پذیرد.<p dir="RTL"></p><p dir="RTL" style="margin-right:-1.45pt;"></p><p dir="RTL"></p></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Background and aim:</strong> The aim of this study was to understand, acknowledge and assess the scientific outputs in order to compare the scientific map of Iran with the global scientific map so that we could identify the interdisciplinary fields and make better decisions and policies in launching new fields of study.<br>
<strong>Material and methods:</strong> This applied research is scientometric in terms of approach and descriptive research in terms of data collection. Statistical population was all published articles of Iranian researchers, indexed in the Web of Science from 2005 to 2015. Data analysis and scientific mapping were performed using Excel, Bibexcel, VOSviewer and Pajek.<br>
<strong>Findings:</strong> Drawing a map of Iranian scientific outputs indicated that the most scientific outputs were in the majors of Electronics Engineering (21614 cases). The highest degree of Iranian interdisciplinary scientific outputs was related to the fields of Electronics and Chemical Engineering, Mathematics, Mechanics, Physics and Interdisciplinary Math. The majors of Electronics Engineering, Energy and Fuels and Chemical Engineering are the poles of interdisciplinary fields in Iran as well as the majors of Computer Sciences and Biochemistry have the betweenness centrality among other interdisciplinary fields.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Comparing the rate of Iranian scientific outputs with that of global outputs has shown that Iran is one of the fastest growing countries in the world but is poor in terms of interdisciplinary studies. Identifying these areas in this study can help to make a better policy for maintaining and enhancing them.</span></span><p dir="LTR"></p></div>
میانرشته, نقشه علمی, علمسنجی, تولیدات علمی, ایران
Interdisciplinary, Scientific map, Scientometrics, Scientific outputs, Iran
14
22
http://cjs.mubabol.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-145-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Bagher
Negahban
محمد باقر
نگهبان
bm.negahban@gmail.com
10031947532846002046
10031947532846002046
Yes
Department of Knowledge and Information Science, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان ، ایران
Hoda
Ramezanifar
هدی
رمضانی فر
10031947532846002047
10031947532846002047
No
Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران