گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران ، hnarimani10@gmail.com
چکیده: (13178 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از رایجترین روشهای ارزیابی تولیدات علمی پژوهشگران و سازمانهای وابسته به آنها، استفاده از شیوههای مختلف علمسنجی است که توسط یکی از پایگاههای اطلاعاتی استنادی انجام میگیرد. این پژوهش با هدف ارزیابی تولیدات علمی دانشگاه مازندران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ در پایگاه Scopus انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش به صورت توصیفی و با رویکرد علم سنجی انجام شده است. جامعه پژوهش مدارک علمی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس (۴۰۹۱ مدرک) میباشد. اطلاعات مربوط به مقالهها، تحت نام سازمانی دانشگاه مازندران ( AF-ID="University of Mazandaran")، مورد جستجو قرار گرفت. سپس محدوده زمانی برای تولیدات علمی ((LIMIT-TO (PUBYEAR) تعریف و جستجوی نهایی صورت گرفت و دادهها با استفاده از نرمافزار Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میزان تولیدات علمی دانشگاه مازندران در طی سالهای مورد بررسی سیری صعودی داشته است. کمترین میزان تولید علم در سال ۲۰۰۶ و بیشترین میزان در سال ۲۰۱۳ بوده است. بیشترین تعداد مدارک نمایه شده، بیشترین استنادات دریافتی، و تعداد نویسندگان پرکار (تقریبا ۶۰%) به دو دانشکده شیمی و فیزیک تعلق دارد. از لحاظ نوع مدرک علمی نمایه شده بیشترین تعداد مربوط به مقاله پژوهشی بوده (۹۳/۴ %)، از نظر مشارکت علمی و همتالیفی بین سازمانی، بیشترین همکاری را با دانشگاههای همجوار داشتهاند. نتیجهگیری: در مجموع با وجود سیر صعودی مدارک ثبت شده تا سال ۲۰۱۳ و افت آن در سالهای بعد، و برای دیده شدن نتایج پژوهش پژوهشگران در سطح جهان و رسیدن دانشگاه به اوج تولیدات علمی خود، مسئولین دانشگاه میبایست شرایطی فراهم نمایند تا پژوهشگران بتوانند انگیزه و توان لازم برای انتشار مقاله در مجلات معتبر علمی را داشته باشند.
Narimani H, Razavi S A A. Evaluation of Scientific Outputs of Mazandaran University in Scopus during 2006- 2016. CJS 2017; 4 (2) :7-13 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-113-fa.html
نریمانی حسین، رضوی سید علی اصغر. ارزیابی تولیدات علمی دانشگاه مازندران در پایگاه اطلاعاتی Scopus از سال 2006 تا 2016. مجله علم سنجي كاسپين. 1396; 4 (2) :7-13