کتابخانه مرکزی، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، ttorkaman69@gmail.com
چکیده: (12474 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه استخراج شاخصهای علمسنجی در پیشبینی وضعیت علمی پژوهشگران، سازمان و کشورها در عرصههای گوناگون ملی، بینالمللی کاربردهای فراوانی پیدا کرده است. هدف مطالعه حاضر، تعیین میزان مشارکت در تولید علم و الگوی مشارکت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس سه پایگاه اطلاعاتی Web of Science، Scopus و Google Scholar میباشد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع علمسنجی و کاربردی است و بر اساس اطلاعات 100 پژوهشگر برتر پایگاه اطلاعاتی ISI از نظر تعداد مقالات در سال 2014 انجام شد. تعداد مقالات، استنادات، شاخص اچایندکس برای این 100 نفر برتر از پایگاههای WoS، Scopus و Google Scholar از سال 2012 تا 2014 استخراج گردید. تحلیلها با استفاده از نرمافزار SPSS، Stata و R انجام شد. یافتهها: تعداد انتشارات و استنادات در هر سه پایگاه طی سه سال روندی افزایشی داشته است. همبستگی تعداد انتشارات گوگل اسکالر با تعداد استنادات وب علوم و اسکوپوس ضعیف اما معنیدار بود. برازش مدل رگرسیون دوجملهای منفی نشان داد، افزایش یک مقاله در گوگل اسکالر هفت درصد تعداد انتشارات وب علوم و اسکوپوس را افزایش میدهد. برازش مدل رگرسیون دوجمله ای منفی متورم در صفر نشان داد، شانس صفر بودن تعداد استنادات اسکوپوس و وب علوم با افزایش یک مقاله در گوگل اسکالر به ترتیب 0/66 و 0/27 برابر میشود و با افزایش تعداد استنادات در گوگل اسکالر تعداد استنادات اسکوپوس و وب علوم به ترتیب 2% و 3% افزایش مییابد. نتیجهگیری: تعداد انتشارات، استنادات و شاخص هرش در سه پایگاه داده ارتباط قوی مستقیم دارند. مدل دوجملهای منفی و دو جملهای منفی متورم در صفر میتواند به ترتیب مدلی مناسب برای تعداد انتشارات و استنادات در پایگاه اسکوپوس و وب علوم باشد.
Torkaman T, Shirmohammadi Khorram N. Study the pattern of citation indicators among researchers at Hamadan University of Medical Sciences: Feasibility of predicting citation indicators. CJS 2017; 4 (1) :7-16 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-121-fa.html
ترکمان طاهره، شیرمحمدی خرم نسرین. بررسی الگوی شاخصهای استنادی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان: امکانسنجی پیشگویی شاخصهای علمسنجی. مجله علم سنجي كاسپين. 1396; 4 (1) :7-16