دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، htakali@yahoo.com
چکیده: (9203 مشاهده)
سابقه و هدف: قدرت یک رشته دانشگاهی به بدنه دانش متمایزی است که بوسیله رشته دیگری فراهم نشده باشد. پژوهشها در قالب پایاننامه و رساله میبایست بخش وسیعی از این بدنه را بسازند. تحقیق حاضر به بررسی این قالبها در جهت ساخت دانش جدید در حوزه مدیریت ورزشی میپردازد. مواد و روشها: روش تحقیق توصیفی و مسیر اجرا تحلیل محتواست. جامعه آماری تحقیق متشکل از 167 پایاننامه و رساله است که از سال 1390 لغایت 1395 به چاپ رسیدهاند. ابزار تحقیق، برگه کدگذاری متعلق به قاسمی و همکاران و ضریب توافق (پی اسکات) بین کدگذاران 0/79 بوده است. آزمون خی دو در سطح معناداری 0/05 نیز برای مقایسه گروهها استفاده گردید. یافتهها: 52/8% پژوهشها به هیچ رشته ورزشی اشاره نکردهاند. از بین مابقی مطالعات 14/8% در خصوص فوتبال یا فوتسال و بازیکنان و مربیان و یا سازمانهای مدیریتی این رشته بوده است. اکثر عناوین از رشتههای دیگر مانند مدیریت است و به موضوعات برخاسته از رشته تربیت بدنی که جزء ویژگیهای آن محسوب میشود مانند وضعیت اردو (0/6%)، اوقات فراغت (0/6%) و رویداد ورزشی (1/7%) کمتر پرداخته شده است. اگرچه گرایشهای بازاریابی، اماکن و رویدادهای ورزشی همزمان در دانشکده افتتاح شدند، ولی در 10/3% از مستندات، بازاریابی آمیخته متغیر اول است و گرایش کمتری به دو عنوان دیگر بوده است. 51/7% پژوهشها با فرضیه و 46/6% با سوال شروع شده است. بین موضوعات تحقیق و رشتههای ورزشی بر اساس اساتید راهنما تفاوت معنیدار مشاهده شد. نتیجهگیری: برای ساخت بدنه دانش در مدیریت ورزشی علاوه بر موضوعات مشترک میبایست توجه به موضوعات تخصصیتر که برخاسته از زمینه ورزش هستند، مد نظر دانشجویان، اساتید و برنامهریزان این رشته قرار گیرد.