گروه ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران. ، y-k-fardinpour@iau-ahar.ac.ir
چکیده: (3837 مشاهده)
سابقه و هدف:با توجه به اهمیت کلیدواژگان در گستره پژوهشی و علمسنجی، در این پژوهش جهت تعیین گستره پژوهشهای متخصّصان آموزش ریاضی، کلیدواژههای به کار رفته در بروندادهای علمی آنان مورد مطالعه قرار گرفته است. مواد و روشها:این مطالعه به صورت مقطعی و برای یک دورهی ۲۵ ساله از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۶ در میان مقالات علمی (فارسی) منتشره از سوی متخصّصان آموزش ریاضی که نویسنده اول مقاله بوده و دستکم سه مقاله طی این دوره منتشر کردهاند، به اجرا گذارده شده است. تحت شرایط مورد نظر، ۴۸ مقاله ارائه شده توسط هشت متخصّص آموزش ریاضی شناسایی شد. بهمنظور پردازش تعداد و تکرار کلیدواژهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها: از مجموع ۲۰۴ کلیدواژه، ۱۰ واژه به صورت تکراری (یا مترادف) ۴۴ بار مورد استفاده قرارگرفتهاند. نسبت کلّی مقالات دارای کلیدواژههای تکراری ۶۶% و نسبت واژههای تکراری به کلّ واژهها ۲۲% است. آزمون رگرسیون خطی، گویای رابطه مستقیم بین تعداد مقالات با نسبت کلیدواژههای تکراری است. نتیجهگیری: بالا بودن نسبت کلیدواژههای همسان نشان از همسوئی و تمرکز موضوعی مقالات متخصّصان آموزش ریاضی در ایران دارد.