[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
نمایه ها::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 8، شماره 2 - ( 9-1400 ) ::
دوره 8 شماره 2 صفحات 40-25 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان حضور بروندادهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رسانه‌های اجتماعی: یک مطالعه آلتمتریک
علی اوچی ، الهه حسینی ، محمدکریم صابری* ، نسیم انصاری
گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mohamadsaberi@gmail.com
چکیده:   (2446 مشاهده)
سابقه و هدف: شاخص‌­های آلتمتریک می‌توانند در کنار مفاهیم سنتی کتاب­‌سنجی که مبتنی بر تحلیل استنادی هستند، به منظور بررسی اثرگذاری انتشارات علمی در محیط وب مورد بهره‌­برداری قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل حضور مقالات دانشگاه علوم پزشکی همدان در رسانه­‌های اجتماعی و تعیین بهره­‌مندی محققان این دانشگاه از این رسانه‌­ها انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی بود و با بهره­‌گیری از شاخص‌های آلتمتریک انجام شد. جامعه­‌ی آماری پژوهش شامل ۳۷۵۷ بروندادهای پژوهشی منتشر­شده توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایگاه استنادی اسکوپوس از ۱۹۹۲ تا پایان ۲۰۱۸ بود. نمونه‌گیری انجام نشد و تمام بروندادها به‌­عنوان حجم نمونه وارد مطالعه شدند. از Excel و SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده‌­ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد از ۳۷۵۷ برونداد، ۶۶۵ (۱۸ درصد) حداقل یک بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بودند و دارای نمره توجه آلتمتریک بودند. مندلی، بیشترین میزان اشاره را دریافت کرده بود (۶۳۱ مقاله، ۱۶/۷۹ درصد). از نظر موقعیت حرفه‌ای، اکثر خوانندگان مندلی دانشجویان ارشد (۴۵۹۴ نفر) بودند. در مجموع کاربران بیش از ۶۴ کشور دنیا ۹۷۰۷ بار بروندادها را در توییتر توییت کرده بودند. همچنین، رابطه معنادار آماری و مثبت بین متغیرهای آلتمتریک و تعداد استنادهای مقالات وجود داشت (۰/۰۰۱P<).
نتیجه‌گیری: رسانه­‌های اجتماعی تأثیر مثبتی بر اثرگذاری اجتماعی و افزایش میزان استناد بروندادهای علمی دارند. بنابراین، پژوهشگران می‌­توانند با اشتراک­‌گذاری آثار خود در رسانه‌های اجتماعی، میزان استنادات، اثرگذاری، و رؤیت‌­پذیری آن­‌ها را افزایش دهند.
واژه‌های کلیدی: آلتمتریکس، کتاب‌سنجی، رسانه‌های اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، بروندادهای پژوهشی
متن کامل [PDF 988 kb]   (943 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: کتابسنجی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ouchi A, Hosseini E, Saberi M K, Ansari N. Presence of Research Outputs of Hamadan University of Medical Sciences in Social Media: An Altmetric study. CJS 2021; 8 (2) :25-40
URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-251-fa.html

اوچی علی، حسینی الهه، صابری محمدکریم، انصاری نسیم. میزان حضور بروندادهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رسانه‌های اجتماعی: یک مطالعه آلتمتریک. مجله علم سنجي كاسپين. 1400; 8 (2) :25-40

URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-251-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 8، شماره 2 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Caspian Journal of Scientometrics
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645