گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، nnaghsh@ut.ac.ir
چکیده: (301 مشاهده)
سابقه و هدف:یکی از عوامل موثر بر زیباییشناسی یک وبسایت و در نتیجه جذب تعداد کاربران بیشتر در محیط وب، «پیچیدگی بصری» است. پژوهش حاضر به تحلیل رابطه همبستگی و رگرسیونی میان امتیاز سئو و درجه پیچیدگی بصری وبسایت کتابخانه دانشگاههای برتر ایرانی و بینالمللی، ضمن مقایسه دو گروه مذکور پرداخته است. مواد و روشها:پژوهش از رویکرد ارزیابی تطبیقی استفاده کرده است. تعداد ۴۱ وبسایت کتابخانه دانشگاههای برتر بینالمللی از منظر تایمز ۲۰۲۳ و تعداد ۴۱ وبسایت کتابخانه دانشگاههای برتر ایرانی از منظر پایگاه استنادی جهان اسلام ۱۴۰۰ مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفتند. از پایگاه تحلیل سئوی «AIOSEO» و کتابخانه پایتون Athec در راستای استخراج دادهها بهره گرفته شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام و ترسیم نمودار با Excel انجام شد. یافتهها: رابطه همبستگی و رگرسیونی معنادار، میان سئو و پیچیدگی بصری در وبسایت کتابخانه دانشگاههای برتر بینالمللی وجود نداشت (۰/۱۲۵p=)، اما در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی برتر ایرانی، همبستگی ضعیف (۰/۳۶۲Pearson correlation coefficient=؛ ۰/۰۴۵p=) و نیز رگرسیون (۰/۰۴۵p=) معناداری مشاهده شد. بر اساس آزمون یومانویتنی (Mann-Whitney U)، میان دو گروه وبسایت کتابخانه دانشگاههای برتر ایرانی و بینالمللی، تفاوت معناداری از منظر میزان پیچیدگی بصری رویت شد (۰/۰۱۹p=). نتیجهگیری:وبسایت کتابخانههای دانشگاهی برتر بینالمللی دارای برند (Branding)، کافی هستند تا جایی که نیازی به سئو ندارند؛ اما در سطح کشور ایران، سئو و پیچیدگیبصری از یکدیگر اثر میپذیرند. بنابراین، شایسته است، مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران، در راستای اشتراک دانش از تجربیات کتابداران خبره در زمینههای «سئو» و «زیباییشناسی» بهره جویند.
Tavosi M, Naghshineh N, Zerehsaz M, Mahboub S. Comparing the websites of top Iranian and international academic libraries from the standpoint of SEO and visual complexity. CJS 2024; 11 (1) :65-75 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-342-fa.html
طاوسی مریم، نقشینه نادر، زرهساز محمد، محبوب سیامک. مقایسه وبسایت کتابخانههای دانشگاهی برتر ایرانی و بینالمللی از منظر سئو و پیچیدگی بصری. مجله علم سنجي كاسپين. 1403; 11 (1) :65-75