[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
نمایه ها::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 12، شماره 1 - ( 3-1404 ) ::
دوره 12 شماره 1 صفحات 29-14 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر ابزارهای هوش مصنوعی و چالش های آن در حوزه آموزش و یادگیری: دیدگاهی در مورد آینده مدل‌های زبان بزرگ
امین محمدی کوهبنانی* ، سید حمید غفوری
گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، aminmohamadi.info@gmail.com
چکیده:   (172 مشاهده)
سابقه و هدف: این پژوهش به بررسی کاربردها و چالش‌های هوش مصنوعی، به‌ویژه مدل‌های زبانی مانند ChatGPT در زمینه‌های مختلف علمی و آموزشی می‌پردازد. هدف اصلی این مطالعه تحلیل تأثیرات مثبت و منفی این فناوری در فرآیندهای یادگیری و تدریس و شناسایی چالش‌های موجود در استفاده از آن است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از مطالعات انجام‌شده بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ صورت گرفته است. برای گردآوری داده‌ها، پژوهشگران به بررسی مقالات علمی، کنفرانس‌ها و گزارش‌های تحقیقاتی منتشرشده در پایگاه‌های داده معتبر پرداخته‌اند. این داده‌ها شامل مقالات پژوهشی، مرور سیستماتیک و متا-تحلیل‌ها در حوزه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در آموزش و یادگیری بوده است. برای تحلیل داده‌ها، از روش علم‌سنجی و نرم‌افزار VOSviewer استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری قدرتمند، قابلیت‌های زیادی در تسهیل فرآیندهای یادگیری و ارائه پاسخ‌های متنوع دارد. با این حال، این فناوری با محدودیت‌ها و چالش‌های جدی نیز مواجه است. عملکرد ChatGPT در تست‌های پرسش و پاسخ و یادگیری جبر به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از نمرات انسانی بوده و نیاز به بهبودهای بیشتری در این زمینه احساس می‌شود. همچنین، در زمینه فیزیک و پزشکی، این مدل‌ها با چالش‌هایی در اتصال مفاهیم و درک دانش جدید مواجه هستند. چالش‌های دیگری مانند مصرف بالای انرژی، خطرات ناشی از سوءاستفاده‌های بدخیم، تعصب و تبعیض، و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت داده‌ها نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش بر لزوم توسعه استانداردهای اخلاقی و مقرراتی تأکید می‌کند که به حفظ اعتبار و کارایی فناوری‌های هوش مصنوعی کمک خواهد کرد.
نتیجه‌گیری: اگرچه هوش مصنوعی در آموزش فرصت‌های زیادی را فراهم می‌آورد، اما برای تحقق پتانسیل کامل آن، نیاز به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، بهبود فناوری و توجه به ابعاد اخلاقی و اجتماعی آن وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: هوش مصنوعی، مدل‌های زبان بزرگ، چالش‌ها، رویکردهای آینده
متن کامل [PDF 1358 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: علم سنجی
دریافت: 1403/9/26 | ویرایش نهایی: 1404/1/23 | پذیرش: 1404/2/10 | انتشار الکترونیک: 1404/2/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Kouhbanani A, Ghafouri S H. A review of artificial intelligence tools and their challenges in education and learning: A perspective on the future of large language models. CJS 2025; 12 (1) :14-29
URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-372-fa.html

محمدی کوهبنانی امین، غفوری سید حمید. مروری بر ابزارهای هوش مصنوعی و چالش های آن در حوزه آموزش و یادگیری: دیدگاهی در مورد آینده مدل‌های زبان بزرگ. مجله علم سنجي كاسپين. 1404; 12 (1) :14-29

URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-372-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 12، شماره 1 - ( 3-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Caspian Journal of Scientometrics
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710