گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، hashematapour@gmail.com
چکیده: (۱۲۷۴ مشاهده)
سابقه و هدف:کتابداران به عنوان حرفهمندان رشته علم اطلاعات و دانششناسی با ایفای نقشهای گوناگون میتوانند به ارتقای پژوهش و گسترش دانش بشری کمک کنند. پژوهش حاضر قصد دارد با رویکرد علمسنجی به بررسی انتشارات علمی نمایهشدهی کتابداران در پایگاه اسکوپوس در فاصله سالهای ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۰ بپردازد. مواد و روشها:پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی است که با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل مقالات نمایهشده در پایگاه اسکوپوس در بازه زمانی ۲۰۲۰-۲۰۱۶ است که وابستگی سازمانی نویسندگان آنها، واژهی کتابدار (librarian) درج شده که تعداد آنها پس از بررسی و غربالگری توسط پژوهشگران برابر با ۲۲۰۷ مقاله بود. یافتهها: به طور کلی کتابداران سهم ۱/۵ درصدی در تولیدات علمی جهان در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی داشتند. کتابداران در بیش از ۶۰ درصد مقالات مورد بررسی، جزء نویسندگان اول تا سوم بودند. ۶۱ درصد از مقالات کتابداران در سایر حوزههای موضوعی مانند علوم زیستی، پزشکی و کامپیوتر منتشر شده بود و آزمون خیدو نشان داد مشارکت کتابداران در موضوعات غیر علم اطلاعات و دانششناسی به طور معناداری از موضوعات علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر بود (۰/۰۰۱>P). بررسی جزئیتر مقالات نمایهشدهی کتابداران در پایگاه اسکوپوس در حوزهی موضوعی علم اطلاعات و دانششناسی نشان داد موضوعات علمسنجی، خدمات کتابخانهها، پایگاههای اطلاعاتی، آرشیو و مدیریت دانش به ترتیب با فراوانیهای ۱۳۴، ۱۳۱، ۸۴، ۷۵ و ۵۹ مقاله بیشتر مورد توجه کتابداران بوده است. نتیجهگیری:در سالهای اخیر، کتابداران به عنوان دستیار پژوهشی، مشارکت قابل توجهی در نگارش مقالات سایر حوزههای علمی داشتند و علمسنجی از موضوعات اصلی پژوهشهای آنها در حیطهی علم اطلاعات بوده است.
Atapour H, Nourmohammadi A, Zavarqi R. Librarians’ contribution to global scientific production: A case study of the Scopus database (2016-2020). CJS 2023; 10 (2) :1-14 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-316-fa.html
عطاپور هاشم، نورمحمدی اصغر، زوارقی رسول. سهم کتابداران در تولیدات علمی جهان: مطالعه موردی پایگاه اسکوپوس (۲۰۲۰-۲۰۱۶). مجله علم سنجي كاسپين. ۱۴۰۲; ۱۰ (۲) :۱-۱۴