گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، hmarashian@scu.ac.ir
چکیده: (44 مشاهده)
سابقه و هدف:رسانههای ورزشی یکی از مهمترین عوامل شکلگیری ارزشهای اجتماعی محسوب میشوند. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی و ترسیم علم تولیدات علمی حوزه رسانههای ورزشی در پایگاه وبآوساینس طی سالهای ۲۰۲۳-۲۰۱۶ میباشد. مواد و روشها:پژوهش حاضر از لحاظ رویکرد از نوع کمّی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری آن را تولیدات علمی حوزه رسانههای ورزشی در پایگاه وبآوساینس طی سالهای ۲۰۲۳-۲۰۱۶ تشکیل میدهد. این پژوهش با روش علمسنجی انجام شده است. برای ترسیم نقشههای علمی از نرمافزار VOSviewer و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Excel و SPSS استفاده شد. برای نرمال بودن یا نبودن داده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. یافتهها: بررسیها نشان میدهد نقشه همکاری علمی نویسندگان مقالههای رسانههای ورزشی منسجم نیست و در خوشهها و رنگهای مختلف پراکنده شدهاند که نشاندهندهی این است که احتمالا نویسندگان هر خوشه در یک حوزه موضوعی با هم همکاری کردهاند و فیلد موضوعی هر خوشه نسبت به خوشههای دیگر متفاوت است. همچنین میان تعداد مدارک و تعداد استنادهای دانشگاهها/سازمانهای مشارکتکننده در تولید مدارک حوزه رسانههای ورزشی در پایگاه وبآوساینس رابطه معناداری وجود دارد (۰/۷۷۱=r و ۰/۰۰۱>p). نتیجهگیری: در تولیدات علمی حوزه رسانههای ورزشی، بین تعداد مقالات و تعداد استنادهای دریافتی نویسندگان رابطه معناداری وجود دارد.
Eslamfar M, Marashian S H, Khatibi A, Azmsha T. Evaluation and knowledge mapping of scientific products in the field of sports media in the Web of Science. CJS 2025; 12 (1) :55-64 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-393-fa.html
اسلامفر محمد، مرعشیان سید حسین، خطیبی امین، ازمشا طاهره. ارزیابی و ترسیم علم تولیدات علمی حوزه رسانههای ورزشی در پایگاه وبآوساینس. مجله علم سنجي كاسپين. 1404; 12 (1) :55-64