[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
نمایه ها::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 3، شماره 1 - ( 6-1395 ) ::
دوره 3 شماره 1 صفحات 29-23 برگشت به فهرست نسخه ها
تفاوت‌های علوم تجربی، علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص‌های علم-سنجی مؤسسه‌ی اطلاعات علمی (ISI)
حیدر مختاری ، عباس میرزایی*
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، mokhtariazad@gmail.com
چکیده:   (18555 مشاهده)

مقدمه و هدف: داده‌­های برگرفته از پایگاه­‌های اطلاعاتی مؤسسه اطلاعات علمی (ISI­) و شاخص‌­های علم­‌سنجی حاصل از این داده­‌ها، مبنای قضاوت در مورد توسعه و اثرگذاری علمی است. هدف از این مقاله، تبیین تفاوت های بین علوم تجربی، علوم اجتماعی و علوم انسانی از منظر شاخص های علم‌سنجی ISI است.

مواد و روش‌­ها: با بازتحلیل یافته­‌های آماری برخی متون علم‌­سنجی، استخراج آمارهایی از وب­‌سایت ISI­ و مرور برخی متون مربوط تفاوت­‌های علم‌­سنجی سه قلمرو علوم تجربی، علوم اجتماعی و علوم انسانی بررسی شده است.

یافته‌­ها: محدودیت‌­های ناشی از پایگاه­‌های استنادی، از جمله پایگاه‌های اطلاعاتی ISI­ از یک سو و تفاوت­‌های ماهوی و درونی رشته‌­ها و حوزه­‌های مختلف علوم، کاربرد یکسان و تفسیر بی­‌ملاحظه شاخص‌های علم­‌سنجی را زیر سؤال می­‌برد. عواملی چون تفاوت میزان تحت پوشش قرار گرفتن علوم تجربی، علوم اجتماعی و علوم انسانی در ISI­، یکسان نبودن جهت‌­گیری‌های ملی (یا بین‌­المللی) مجلات نمایه‌­شده در ISI­ بر حسب قلمروها، حوزه‌­ها و رشته­‌های مختلف علوم، تفاوت در کم‌­‌وکیف تکوین و توسعه نظریه­‌ها و متعاقب آن، تنوع الگوهای نشر و استناد و رفتارهای ارجاع‌­دهی پژوهشگران حوزه‌­های علوم، تفاوت در محمل­‌های نشر و مخاطبان هدف، مانع زبان (غالب بودن زبان انگلیسی در نمایه‌­نامه­‌های ISI­)، گرایش بیشتر به تألیف فردی در برخی رشته­‌ها نسبت به برخی دیگر و استناد به رسانه­‌های مختلف ارتباطی مکتوب در علوم اجتماعی و انسانی در مقایسه با علوم تجربی و ... تفاوت­‌هایی را در کارکردهای علم‌سنجی برای این رشته­‌ها و حوزه‌­ها سبب شده است.

نتیجه­‌گیری: با توجه به محدودیت و نامتوازن بودن علم‌­سنجی برای همۀ رشته­‌های علمی با تکیۀ صرف بر پایگاه­‌های اطلاعاتی ISI­، روش‌­شناسی پیشنهادی جدیدی برای علم­‌سنجی، به ویژه در حوزه‌­های علوم انسانی و حوزه‌­های کیفی علوم اجتماعی لازم است که تلفیقی از روش‌­های کنونی علم‌سنجی و داوری کیفی خبرگان هر حوزه باشد.

واژه‌های کلیدی: علوم تجربی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، مؤسسۀ اطلاعات علمی، علم‌سنجی
متن کامل [PDF 662 kb]   (4262 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: شاخص های علم سنجی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari H, Mirzaei A. Differences among Science, Social Science and Humanities from the Perspective of the Scientometric Indicators of Scientific Information Institute (ISI). CJS 2016; 3 (1) :23-29
URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-99-fa.html

مختاری حیدر، میرزایی عباس. تفاوت‌های علوم تجربی، علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص‌های علم-سنجی مؤسسه‌ی اطلاعات علمی (ISI). مجله علم سنجي كاسپين. 1395; 3 (1) :23-29

URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-99-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 3، شماره 1 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Caspian Journal of Scientometrics
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645