:: سال 9، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
دوره 9 شماره 1 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر بازیابی اطلاعات علمی دانشجویان بر اساس منطق فازی در مقایسه با شیوه سنتی
ویدا صیفوری* ، زهرا نامور
گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، v.seifouri@gmail.com
چکیده:   (690 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد دانشجویان در بازیابی اطلاعات بر اساس منطق فازی در مقایسه با شیوه سنتی بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، از نوع پیمایشی- توصیفی است که با استفاده از رویکرد کمّی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل ۳۴ نفر از دانشجویان مقطع دکتری و ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه‌­های محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل داده‌­ها با استفاده از روش ارزیابی مبتنی بر نظام­‌های منطق فازی و نرم‌افزار Matlab انجام شده است. همچنین از رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام برای تعیین اثرگذاری همه‌­ی متغیرهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات علمی استفاده شد.
یافته‌ها: عوامل شخصی و شناختی همچون آشنایی با واژگان تخصصی، تعیین عبارت جستجو و توانایی ارزیابی دارای بیشترین تأثیر و عواملی همچون تحلیل میزان ربط، فرمول­‌سازی مسئله و محدود کردن دامنه جستجو دارای کمترین تأثیر بر عملکرد دانشجویان در بازیابی اطلاعات علمی است. در رابطه با قابلیت­‌های نظام اطلاعاتی، عامل قابلیت­‌های جستجو در نظام با میانگین ۳/۰۵ بیشترین تأثیر و عواملی همچون ارائه تسهیلات نمایشی به ‌صورت نمودار و روندنما (flowchart) (جهت نمایش نتایج در نظام اطلاعاتی) کمترین تأثیر را در عملکرد بازیابی اطلاعات دارند.
نتیجه‌گیری: عوامل شخصی و شناختی کاربران بیشترین تأثیر را در عملکرد افراد هنگام بازیابی اطلاعات علمی داشته­‌اند. همچنین میزان موفقیت کاربران در شیوه فازی در مقایسه با شیوه‌های ارزیابی سنتی، بیشتر است.
واژه‌های کلیدی: روش‌های بازیابی اطلاعات، روش‌های جستجو، منطق فازی، دانشجویان
متن کامل [PDF 988 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: سیاست علم و فناوری


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 9، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها