گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، v.seifouri@gmail.com
چکیده: (3419 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد دانشجویان در بازیابی اطلاعات بر اساس منطق فازی در مقایسه با شیوه سنتی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر، از نوع پیمایشی- توصیفی است که با استفاده از رویکرد کمّی انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل ۳۴ نفر از دانشجویان مقطع دکتری و ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامههای محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش ارزیابی مبتنی بر نظامهای منطق فازی و نرمافزار Matlab انجام شده است. همچنین از رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام برای تعیین اثرگذاری همهی متغیرهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات علمی استفاده شد. یافتهها: عوامل شخصی و شناختی همچون آشنایی با واژگان تخصصی، تعیین عبارت جستجو و توانایی ارزیابی دارای بیشترین تأثیر و عواملی همچون تحلیل میزان ربط، فرمولسازی مسئله و محدود کردن دامنه جستجو دارای کمترین تأثیر بر عملکرد دانشجویان در بازیابی اطلاعات علمی است. در رابطه با قابلیتهای نظام اطلاعاتی، عامل قابلیتهای جستجو در نظام با میانگین ۳/۰۵ بیشترین تأثیر و عواملی همچون ارائه تسهیلات نمایشی به صورت نمودار و روندنما (flowchart) (جهت نمایش نتایج در نظام اطلاعاتی) کمترین تأثیر را در عملکرد بازیابی اطلاعات دارند. نتیجهگیری:عوامل شخصی و شناختی کاربران بیشترین تأثیر را در عملکرد افراد هنگام بازیابی اطلاعات علمی داشتهاند. همچنین میزان موفقیت کاربران در شیوه فازی در مقایسه با شیوههای ارزیابی سنتی، بیشتر است.
Seifouri V, Namvar Z. Factors Affecting Student's Scientific Information Retrieval based on Fuzzy Logic Method Compared to Traditional Method. CJS 2022; 9 (1) :1-12 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-214-fa.html
صیفوری ویدا، نامور زهرا. عوامل موثر بر بازیابی اطلاعات علمی دانشجویان بر اساس منطق فازی در مقایسه با شیوه سنتی. مجله علم سنجي كاسپين. 1401; 9 (1) :1-12