گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، riahinia@khu.ac.ir
چکیده: (9 مشاهده)
سابقه و هدف:در اقتصاد دانشمحور معاصر، دانشگاهها نقش کلیدی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و علمی کشورها ایفا میکنند. یکی از مسیرهای مهم برای ایفای این نقش، بینالمللی شدن دانشگاهها و حضور مؤثر در رتبهبندیهای جهانی است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهکارهای ارتقاء رتبهبندی بینالمللی دانشگاههای ایران با تمرکز بر دانشگاه خوارزمی بهعنوان یک مطالعه موردی است. مواد و روشها:این تحقیق با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیشترین فعالیتهای بینالمللی بودند که ۱۴ نفر از دانشکدههای مختلف دانشگاه بهصورت هدفمند و معیار اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که ارتقاء جایگاه بینالمللی دانشگاه خوارزمی مستلزم اصلاحات در سه سطح کلیدی است: سطح کلان (سیاستگذاری وزارت عتف)، سطح نهادی (مدیریت دانشگاه)، و سطح فردی (اساتید). در سطح کلان، بازنگری در سیاستهای جذب، ارتقاء و نمایهسازی علمی ضروری است. در سطح نهادی، ضعف در مدیریت پژوهش، زیرساختهای ناکافی، و نبود تعامل با صنعت از چالشهای اصلیاند. در سطح فردی نیز، نبود انگیزش، ارزیابی کمیمحور و کمتوجهی به اخلاق حرفهای، نقش اساتید را در ارتقاء بینالمللی دانشگاه تضعیف کرده است. نتیجهگیری:نتایج نشان میدهد که دستیابی به ارتقاء واقعی در رتبهبندیهای جهانی، مستلزم تحولی عمیق در ساختار حکمرانی علمی، سیاستگذاریهای ملی، و بازتعریف نقش و مسئولیت استادان در نظام آموزش عالی کشور است.
Riahinia N, Haseli D, Akhavanhariri E. Identifying strategies for improving the international ranking of Iranian universities: A case study of Kharazmi University. CJS 2025; 12 (2) :70-80 URL: http://cjs.mubabol.ac.ir/article-1-398-fa.html
ریاحینیا نصرت، حاصلی داود، اخوان حریری الهه. شناسایی راهکارهای ارتقاء رتبهبندی بینالمللی دانشگاههای ایران: مطالعه موردی دانشگاه خوارزمی. مجله علم سنجي كاسپين. 1404; 12 (2) :70-80